„ROYAL MUSICAL JOURNEY”
(Grigore Constantinescu – 15 septembrie 2016)

În sala de concerte „Mihail Jora” a Societății Române de Radiodifuziune, Fundația Calea Victoriei a prezentat miercuri seara, în climatul romantic al începutului de toamnă bucureșteană, concertul de gală „ROYAL MUSICAL JOURNEY”. Dirijorul Gabriel Bebeșelea a condus ansamblul denumit Orchestra Symphactory („fabrica simfonică”), solistă soprana Rodica Vică, cu un program de muzică barocă a secolelor XVII și XVIII.

Pentru iubitorii de muzică din perioada epocii care a precedat clasicismul, întâlnirea cu creații aparținând compozitorilor timpului, cu lucrări inovatoare, improvizații inspirate și o vitalitate concentrată în muzica lor oferea o ambianță ce s-a întregit cu ocazia de a asculta instrumente astăzi neobișnuite, specifice epocii baroce: clavecinul și teorba. Soprana Rodica Vică s-a integrat în contextul acestui program din care por fi citate „Lamento”-ul din „Dido și Aeneas” de Purcell, aria de bravura „Son qual nave c’agitata” de Broschi, arie din oratoriul „Juditha Triumphans” de Vivaldi, fragmente din „Armide” și „Ballet des Amours Deguises” de J.B. Lully, apoi „Fandango” de Boccherini, fragmente din „Indiile galante” de Rameau s.a.

Farmecul acestor timpuri acum îndepărtate de mentalitatea stilistică a timpului nostru a fost ilustrat și de artistul plastic clujean Jozsef Vass.

Imaginile, sugerate de costume din tablouri de epocă, bogat ornamentate și cu personaje în costumele timpului, au reconstituit atmosfera epocii elegante a enciclopediștilor.

Întreaga atmosferă artistică a galei aparține măiestriei dirijorului Gabriel Bebeșelea care, în sala de concerte a Radiodifuziunii, a mai realizat asemenea repertorii abordând partituri cuprinse sub titulatura „Regele dansează”, amintind cunoscătorilor specificul unor lucrări spectaculare ce aparțin culturii muzicale a curții regale din timpul lui Ludovic al XIV-lea, iubitor al spectacolelor de balet. Apreciat pentru concertele semnate personal în lumea muzicală contemporană, dirijorul Gabriel Bebeșelea, unul dintre cei mai talentați tineri interpreți români, deținător a numeroase premii internaționale, studii superioare la Universitatea din Viena, a dorit să ofere, ca preludiu al viitoarei stagiuni bucureștene, acest concert, proiectat ca o călătorie savuroasă și pitorească în ținuturile europene de acum mai mult de două-trei secole. Comportamentul său abil, cu ansamblul orchestral, dialogurile informaționale cu publicul au întregit atmosfera, găzduind melomanii într-un autentic salon de artă barocă.

I-a fost aproape ca muzician soprana Rodica Vică, discipolă a clasei de canto Eleonora Enăchescu la Universitatea Națională de Muzică București. Specializată prin studii de stil și tehnică vocală în repertoriul de operă și concert specific barocului interpreta este cunoscută melomanilor prin performanțele sale de unică valoare, pe podiumul de concert, pe scena Operei bucureștene și în spectacole sau turnee de succes din Italia, Franța, Austria, Belgia, Germania și Japonia. Vocea sa de coloratură dramatică atinge momente culminante de virtuozitate, dar și impresionante secvențe de expresivitate lirică, la nivelul unei autentice vedete a artei lirice.

Nu este de mirare că, după aplauzele generoase ale publicului, am plecat fredonând refrene visătoare din lumea lui Haendel, ritmuri suprinzătoare din „Indiile galante” ale lui Rameau, contemplând muzica barocă a lui Lully ce descrie răsăritul care ne luminează prin razele „Regelui Soare” – Ludovic al XIV-lea. Fundația Calea Victoriei a oferit bucureștenilor o minunată seară de toamnă în care, privind spre ce am ascultat și văzut, am avut sentimentul împlinit al unei stări de bine într-o nouă ediție de „Royal Musical Journey”.