Ultimele trei zile ale Festivalului RadiRO
(Grigore Constantinescu – 2 octombrie 2016)

Familiarizați cu realizările interpretative ale „Orchestrei Simfonice Radio ORF” din Viena, pe care melomanii bucureșteni le cunosc mai îndeaproape prin transmisii radiofonice și o discografie de înaltă clasă, putem afirma că această întâlnire „în direct”, din seara de joi a festivalului recomandă plusvaloarea manifestărilor RadiRo, care se apropia de final.

Tânărul muzician Cornelius Meister, dirijor principal și director al Orchestrei, a răspuns invitației organizatorilor venind cu ansamblul pregătit repertorial pentru demonstrația concertantă din Studioul de Concerte al Societății Române de Radiodifuziune. Muzicienii și-au asumat răspunderea de a veni la Festival cu prima audiție mondială a lucrării „Insule”, prin care autorul Gerald Resch (prezent în sala de concert a Festivalului) a răspuns solicitării adresate de dirijorul Cornelius Meister. Fiind audiată oficial prima oară în programul RadiRo, lucrarea a beneficiat de receptivitatea publicului românesc. S-a alăturat acestui emoționant eveniment și prezența pe podium a Maestrului viorii, Gidon Kremer, care și-a început cariera cu debutul la Musikverein din Viena, în anul 1970. În interpretarea sa am ascultat tot o primă audiție la RadiRo, oferită Festivalului de Gidon Kremer, capabil de a emoționa ascultătorii – „Concertul pentru vioară” de M. Weinberg. Măiestria interpretului, replicile Orchestrei, au justificat aplauzele entuziaste pentru punctul de vârf al vizitei „Orchestrei Simfonice Radio ORF” din Viena. În încheierea programului, execuția sincer romantică a „Simfoniei I” de Sibelius, sub bagheta dinamică și temperamentală a lui Cornelius Meister, a dovedit capacitatea de performanță a ansamblului oaspete.

Organizatorii Festivalului RadiRo și-au manifestat totala încredere în arta interpretativă a lui Alexandru Tomescu, muzicianul care, de mai mulți ani, cântă pe celebra vioară Stradivarius Elder-Voicu. Unanima apreciere a melomanilor a marcat, în penultima seară festivalieră, interesul maxim pentru audiția interpretării, a „Concertului pentru vioară și orchestră op.14” de Samuel Barber. Cunoaștem capacitatea sa creatoare, pătrunderea ideilor ce animă partiturile abordate, cu sens și sensibilitate, muzica lui Barber fiind fericit tălmăcită într-o reușită colaborare de interes artistic cu dirijorul Leo Hussain – debut la ONR. Șef de orchestră atestat în România la recentele Festivaluri Internaționale „George Enescu”, muzician de o abilitate remarcabilă în relația cu ansamblurile muzicale, Hussain, și-a consolidat viziunea interpretativă în lumea simfonicelor și teatrelor lirice (bucureștenii l-au aplaudat în operele „Wozzeck” de Alban Berg și „Oedipe” de George Enescu). Pentru RadiRo, Hussain a propus „Interludiile marine” din „Peter Grimes”, din dorința de a aduce în sala de concert imaginea tulburătoare a mării, creată de sonoritățile Orchestrei Naționale Radio cu care a lucrat, imagine care i-a stimulat plastica expresivă, urmând intențiile lui Benjamin Britten. Ultima lucrare a programului, „Simfonia a II-a, op.73” de Johannes Brahms, a deschis audiției un alt orizont, epopeic și monumental. Cu un simț muzical rafinat în regulile arhitectonicii orchestrale, Leo Hussain a preluat de la maeștrii cu care a studiat, mijloacele abordării simfonismului brahmsian. Urmându-i gestica și tensionarea expresivă, Orchestra Națională Radio și-a păstrat, astfel, competitivitatea impusă în primul concert Cristian Măcelaru. În tripticul Britten-Barber-Brahms, tălmăcit de bagheta lui Leo Hussain, la momentul primei sale relații cu ansamblul românesc, în a opta seară simfonică a Festivalului, ONR și-a continuat ascensiunea valorică, alături de oaspeții celei de a III-a ediții.

De la Shenzhen la Londra, de la Leipzig la Oslo sau Viena, călătoria a transformat Bucureștiul în locul de întâlnire al melomanilor, cu participări radiofonice media în întreaga lume.

A existat o anume „dramaturgie” spectaculară care a adus în concertul final excelența „BBC Concert Orchestra”, ce a susținut, pentru prima dată în Sala Radio, manifestarea de închidere a celor nouă seri festivaliere. Dirijorul Barry Wordsworth, director de onoare al acestei prestigioase orchestre, a gândit un program „Mozaic”, în care istoria muzicii se întâlnește cu divertismentul, adăugând momente de neuitat în memoria ascultătorilor. Formulele desfășurate în interpretări variate au demonstrat, așa cum spunea Ovidiu Miculescu, președinte Director General Radio România, că „RadiRo este un semnal viu și dinamic (...). Singură muzica are darul formidabil de a depăși toate frontierele!”.

Simfonismul romantic marchează deschiderea expresivă cu sonoritățile Uverturii „Carnavalul roman” de Berlioz. Măiestria unește miraculos grandoarea temei lui Purcell cu inventica creatoare a lui Britten. Descoperim, ca și în programele altor orchestre, specificitatea națională sau folclorică, viguroasă în „Rodeo” de Copland, rafinat prelucrată aluziv de G. Barker în Concertul său într-un act (redat dezinvolt de către Charles Mutter, director adjunct al BBC Concert Orchestra, care și-a ocupat apoi locul de concertmaistru al ansamblului) sau Concertul nr.1 pentru flaut de M. Arnold (solistă flautista cu origini germano-române, Ileana Ruhemann, flautist principal al BBC Concert Orchestra, interpretă în formația acestei seri). La un nivel specific internațional al „BBC Concert Orchestra”, artiștii britanici și-au împlinit misiunea cu generozitate, oferind publicului, în supliment, un aranjament al „Ciocârliei” noastre.

Pentru că un final de Festival aduce voia bună în mijlocul celor care au interpretat muzica și celor care le-au urmărit cu bucurie reușitele, aplaudând entuziaști fiecare performanță muzicală, programul britanicilor s-a încheiat cu muzica lui Maxwel Davies, având ca subiect o nuntă în arhipelagul scoțian Orkney. Piesa lui Maxwell Davies s-a încheiat cu un cântec de cimpoi (solist Robert Jordan) pe care compozitorul îl descrie ca un „simbol al soarelui răsare”. Nimic mai potrivit ca urare de viitor fericit pentru Radio România, în așteptarea ediției a IV-a RadiRo.