Gabriel Amiraș la UNMB, „Portet în dialog”
(Grigore Constantinescu – 7 noiembrie 2016)

Finalul strălucitei cariere interpretative și didactice a pianistului Gabriel Amiraș, o glorie a școlii interpretative românești, s-a desfășurat, în ultimele două decenii și jumătate la Institutul de Muzică din Trosingen, Germania, formând la Clasa de Măiestrie numeroși concertiști și profesori, în paralel cu continuarea activității sale concertistice. Gabriel Amiraș a avut răgazul de a medita asupra principalelor aspecte ale activității sale profesorale și interpretative în urma deciziei de a-și revendica dreptul la libertatea de gândire și existență. Deși nu a renunțat să-și viziteze țara natală, susținând concerte, cursuri de Master, participări în jurii ale competițiilor de interpretare, decizia de a-și continua activitatea profesorală a continuat, cu bune rezultate, și în Germania.

Cu câțiva ani în urmă, Universitatea noastră a organizat o manifestare compexă, prezentându-i personalitatea și invitându-l să susțină un recital de pian în Studioul de concerte „George Enescu”. Într-o convorbire de la încheierea acestei întâlniri, artistul și-a manifestat dorința de a solicita o colaborare în compania subsemnatului, pentru a realiza o convorbire-carte, un simbolic „Portret în dialog”, privind concluziile sale asupra întregei carierei artistice, volum care a fost publicat anul acesta, în luna august, la Editura Muzicală din București. Din acel moment s-a ivit proiectul unul virtual dialog, din partea mea cu sentimentul că am ce să-l întreb, din partea lui cu sentimentul că este capabil să răspundă, dăruindu-mi bogăția gândurilor și realizărilor sale. Nu proiectasem vreodată, în acei ani, să ne revedem cu un scop definit de „privire în trecut, revedere a timpului trăit”. Dorința artistului s-a înfăptuit însă. Astfel, acum și aici, Gabriel Amiraș, cel dintotdeanua, aparține unei imagini reconstituite, păstrate în filele cărții acestea.

Prima versiune a cărții, înregistrată pe casete, în timpul săptămânilor estivale petrecute împreună, în 2010 reprezenta dialogul, de început, care a continuat apoi on-line, întregit temporal, timp de mai mulți ani, textul fiind recitit, modificat, adnotat, devenind treptat o versiune completă și complexă, nu doar un grăbit exercițiu de literatură memorialistică.

Istoria acestei cărți, explicit definită prin titlul „De vorbă cu pianistul și profesorul Gabriel Amiraș – Rolul interpretului în Descifrarea, Înțelegerea și Tălmăcirea Textului Muzical”, reprezintă mai mult decât relatarea unor momente de viață. Personajul principal, marele artist Gabriel Amiraș, face parte dintre figurile ilustre ale pianisticii secolului XX, un nume ce trebuie cunoscut și păstrat în memoria celor care aparțin generațiilor contemporane lui și, totodată, al generațiilor ce-i urmează. Desigur, atracția era condiționată de marile satisfacții ale regalurilor concertante oferite de Gabriel Amiraș, mai ales în viața muzicală românească, în audițiile de radio, de televiziune și discografice.

La invitația discipolilor săi din România și a conducerii Facultății de Interpretare din UNBB, unde a fost mai multe timp profesor, în preajma împlinirii vârstei de opt decenii, Maestrul Gabriel Amiraș s-a reîntors în România. Spre interesul melomanilor, am asistat o săptămâna la întâlnirea cu artistul, eveniment desfășurat sub patronajul UNMB în prima săptămână a lunii noiembrie la Universitatea de Muzică, Sala de concerte AUDITORIUM, cu două programe: un recital susținut de studenții pianiști ai Institutului, urmat de un Colocviu-Dialog al Maestrului Gabriel Amiraș pe tema execuției lucrărilor interpretate de tinerii muzicieni;a doua zi, melomanii, colegi, prieteni, studenți erau invitați la lansarea volumului: „De vorbă cu pianistul și profesorul Gabriel Amiraș...” . După prezentarea cărții de către cei doi autori (Gabriel Amiraș și interlocutorul său), în cadrul unui „workshop” s-au discutat idei cuprinse în această apariție editorială. Printre vorbitori, în dialog cu Gabriel Amiraș au fost rostite opinii profesionale de către prof. univ. Dinu Ciocan, prof. univ. Lavinia Coman, prof. univ.dr Dana Borșan, prof. univ. Remus Manoleanu, lectori ai paginilor cărții lansate ca omagiu adus acestei remarcabile personalități.