Gala Operei Naționale București
(Grigore Constantinescu – 9 decembrie 2016)

Pentru istoria vieții muzicale bucureștene, momentul aniversar organizat ieri seara a marcat instituționalizarea Operei Naționale Române, de acum 95 de ani, la începutul lunii decembrie, după multiple încercări și experimente organizatorice anterioare. Penultima formă, cea a Teatrului Liric, precedase, cu „Aida” de Verdi, programarea unui spectacol cu „Lohengrin” de Richard Wagner, sub conducerea marelui muzician George Enescu.

Emoționanta Gală aniversară a Operei Naționale București a oferit iubitorilor artei lirice prilejul de a urmări o panoramă a valorilor actuale, într-un repertoriu în care au fost recunoscute preferințele publicului, în majoritate romantice. Soliștii Operei Naționale, aleși pentru această Gală, și-au demonstrat calitățile – vocile, expresivitatea, talentul interpretativ, forța de convingere și muzicalitatea. Răsplătiți cu aplauze generoase, pentru ariile, scenele de duo, ansamblurile abordate, ei au evoluat în formulă de concert-spectacol, în compania Orchestrei Operei bucureștene, sub bagheta dirijorului Ciprian Teodorașcu, însoțiți totodată de faimosul cor format și îndrumat, decenii de-a rândul, de către maestrul octogenar Stelian Olariu. Merită să le amintim numele artiștilor, înscrise în programul Teatrului dar și în memoria spectatorilor: Veronica Anușca, Mihaela Ișpan, Maria Jinga, Madeleine Pascu, Ramona Păun, Mihaela Stanciu, Crina Zancu, Marius Boloș, Andrei Lazăr, Lucian Petrean, Horia Sandu, Tiberius Simu, Alin Stoica și Vicențiu Țăranu. O prezență artistică deosebită a împlinit distribuția de eveniment a concertului. Soprana Anita Hartig a răspuns cu bunăvoință, ca invitat special, solicitării directorului general interimar al ONB, Beatrice Rancea, aducând în luminile scenei și în atenția melomanilor semnificația strălucitoare a evenimentului de excepție al acestei aniversări. Pentru performanțele sale pe marile scene lirice ale lumii, Anita Hartig beneficiază de o celebritate confirmată pretutindeni, oferind acum publicului un florilegiu de momente solistice menite a ne emoționa cu fiecare demonstrație a multiplelor sale calități care îi definesc farmecul artistic excepțional.

Pe scara istoriei, ascensiunea de un secol a primei noastre scene muzicale de operă din România este una dintre marile victorii artistice naționale căci, așa cum spunea, în calitate de ctitor, compozitorul, dirijorul și maestrul de canto George Stephănescu, inițiind primele afirmări ale vocilor românești: „Opera Română va fi cea mai răsunătoare fanfară, care va vesti țărilor străine (...) bărbăția și gloria Soldatului Român”.