Starea de bine a muzicii Crăciunului bucureștean
(Grigore Constantinescu – 19 decembrie 2016)

Tradiția concertelor de Crăciun împodobește săptămâna dinaintea Sărbătorilor de iarnă, când fiecare dintre noi este pregătit să trăiască bucuriile întâmpinării zilelor minunate în care așteptăm lumina bunelor intenții. Pretutindeni, muzica își află rosturile, glasurile leagă versurile din vechime, instrumentele și orchestrele se unesc în ritmuri săltărețe sau acorduri imnice.

Sala mare a Ateneului Român și-a primit oaspeții dintotdeauna, minunații membri ai Corulului Național de Cameră „Madrigal-Marin Constantin”. Cu mai multe decenii în urmă, descopeream aici versiunile de unică valoare a colindelor din bătrâni, înregistrate pe discuri răspândite în întreaga Românie, în întreaga lume. La pragul lui 1990, aceleași colinde mângâiau, cu vocile dulci ale Madrigaliștilor, sufletele trăitorilor timpului Revoluției. Tot acești virtuozi ai muzicii au deschis și acum, sub conducerea inspirată a Annei Ungureanu, dirijor principal al ansamblului, cu cele două concerte de sâmbătă 17 și duminică 18 decembrie, săptămâna muzicală ce pregătește sosirea Crăciunului. În foyerul Ateneului Român, în timpul pauzei, publicul a ascultat, sub îndrumarea lui Cezar Verlan, peste 400 de membri al Programului Național „Cantus Mundi”, al cărui Președinte fondator este dirijorul Ion Marin.

Ecoul acestui eveniment va rezona, tot sub însemnele tradiției, în Studioul de Concerte al sălii Societății Radiodifuziunii Române, cu cântece de Crăciun, manifestare programată să se desfășoare marți, 20 decembrie. Cu o noutate însă: la conducerea Corului Academic Radio, interpretarea colindelor de Crăciun va fi, pentru prima dată, realizată sub gestul plin de emoție și sensibilitate al noului lor Maestru, dirijorul Ciprian Țuțu, care ne invită să cântăm împreună cu muzicienii radiofoniști versuri și melodii închipuite de inspirația maeștrilor școlii noastre componistice naționale.

Așteptând în tihnă ziua Nașterii Domnului Iisus Hristos, Corul de Cameră „Preludiu”, al Centrului Național „Tinerimea Română”, condus de Voicu Enăchescu, ne oferă la Ateneul Român, în seara de 23 decembrie, un concert special, în care diversitatea colindelor întregește această atmosferă de sărbătoare. În program lucrări de: S. Drăgoi, V. Popovici, Ariel Ramirez, Al. Pașcanu, Fr. Gruber, T. Brediceanu, Gh. Cucu, T. Jarda, D. Buciu, R. Shaw, V. Spătărelu. Soliști: tenorul Ciprian Mardare, soprana Gabriela Mădincă și baritonul Marius Nine. Parteneri: Asociația Națională Corală din România, Filarmonica „George Enescu”, Societatea Română de Radiodifuziune.

Tot în aceleași momente, afișul stagiunii Radiodifuziunii anunță, pentru vineri 23 decembrie, un „Radio Christmas Concert”. La pupitrul Orchestrei Naționale Radio este invitat muzicianul italian care și-a cucerit prețuirea noastră și succesul, în ultimul deceniu, cu performanțe interpretative în majoritatea centrelor culturale românești – dirijorul David Crescenzi. Acum, pregătirea sărbătorilor îmbină, în programul orchestrei, lumina Crăciunului cu așteptarea Anului Nou! Iată astfel, muzică și dansuri de Brahms, Richard Strauss, Saint Saens, P.I. Ceaikovski. Rând pe rând, Uverturi, Polci, Valsuri, Csardasuri, Cadriluri se înlănțuie pline de buna dispoziție a interpreților și a publicului din Sala de concerte „Mihail Jora” dar și a celor care ascultă, în direct, transmisiile radio.

Ne bucurăm și fredonăm împreună, animați de starea de bine care aduce, în ultimele zile ale anului, fericirea fiecăruia dintre noi.

Copyright: cIMeC 2016