Pianista Sanda Bobescu – remember
(Grigore Constantinescu – 7 februarie 2017)

Numele familiei Bobescu a onorat muzica românească începând cu secolul trecut, prin cele cinci generații începute cu fondatorul operetei românești, Aron Bobescu, fii săi Emil, Jean, Aurel și Constantin, nepoatele Lola, Sanda și Rodica, Mirela. Au continuat tradiția familiei, strănepoții Constantin Bobescu jr., Alexandra Bobescu și cea mai tânără odraslă, pianista, Charlotte Bobescu-Coulaud. Atașată afectiv și artistic acestei familii, Sanda Bobescu și-a câștigat viitorul în muzică prin educația primită de la tatăl ei, compozitorul, violonistul, dirijorul Constantin Bobescu, descoperind capodoperele muzicii sub îndrumarea lui. Afirmarea valorilor talentului de care dădea dovadă i-a netezit calea spre marile personalități ale pianisticii mijlocului de secol, domnișoara Florica Musicescu, concertista Silvia Șerbescu, formatoare ale viitoarei sale cariere, odată cu frecventarea cursurilor de pian la Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din București. Ca studență beneficiază, pentru muzica de cameră, de sfaturile profesorilor Mircea Bârsan și Serafim Antropov, urmând și calificarea de acompaniator cu maestrul Dagobert Bucholtz. Pe lângă cursurile de la Conservator, Sanda Bobescu frecventează trei ani și Facultatea de Litere și Filosofie, având ca profesori pe George Călinescu și Alexandru Rosetti, cărora le datorează formarea sa culturală.

Paralel cu activitatea interpretativă, Sanda Bobescu a fost un apreciat cadru didactic al Conservatorului bucureștean, din 1959 în 2001, ca acompaniator la clasa de canto, profesor de pian la Catedra de compoziție și muzicologie, lector universitar la Catedra de pian complementar a Facultății de Interpretare, de asemenea profesor de pian la Institutul Pedagogic și profesor de pian principal la Școala de Muzică nr.1 din București. Relații deosebite, în domeniul interpretativ, au fost susținute prin realizarea de înregistrări și recitaluri pentru Radio și Televiziune (programe cu muzică de Mozart, Schubert, Chopin, Gabriel Fauré, Darius Milhaud, Ravel, César Franck, Skriabin, Paul Constantinescu), precum și în calitate colaborator permanent al Orchestrei de Studio Radio, ca solist concertist (în repertoriu – Concertul de Schumann, Concertul de Grieg, Variațiunile simfonice de César Franck, Triplul concert de Bach), invitată fiind și în stagiunile filarmonicilor din București, Iași, Galați, Botoșani, Bacău, Focșani, Timișoara, Ploiești, Brașov, Craiova, Sibiu, Satu Mare, Oradea, Arad. Beneficiind de disponibilități artistice diverse, Sanda Bobescu a fost, de asemenea, regizor muzical la emisiunea „Teatru la Microfon”, colaborând cu prestigioși realizatori, precum Alexandru Zirra și Paul Urmuzescu. A susținut, cu aprecieri deosebite, referate muzicologice și a realizat Concerte educative în cadrul Conservatorului, a fost membră a mai multor jurii în concursuri de interpretare. Într-un interviu despre cariera sa, Sanda Bobescu mărturisea: „Muzica a făcut dintotdeauna parte din viața mea – de mic copil mă trezeam în sunetele viorii tatei cu Ciacconna de Bach, Poemul de Chausson Am avut apoi privilegiul de a asista la evenimente muzicale excepționale – mă gândesc la Cvartetele de Beethoven în care tatăl meu cânta împreună cu George Enescu. Contactul cu prodigioși muzicieni, trăirea și comunicarea pe care le prilejuia legătura nemijlocită cu arta lor m-au marcat pentru totdeauna și au constituit momente semnificative ale devenirii mele artistice.”

Aș dori să adaug, ca martor al acestei vieți bogate de artist, impresiile păstrate în memorie privind interpretările pianistice ale Sandei Bobescu, mulțumirea de a mă fi bucurat de prietenia unui muzician pentru care firescul și eleganța erau normalitatea unui comportament uman emoționant prin căldura cu care ne dăruia iubirea sa, de-a lungul întregii sale vieți, mai înainte de a ne fi părăsit acum, pentru a asculta muzica îngerilor.