Muzică romantică în programul „Cameratei Regale”
(Grigore Constantinescu – 23 mai 2017)

Melomanii au urmărit cu satisfacție sâmbătă, 20 mai, un nou concert din cadrul Stagiunii Regale, susținut de ansamblul instrumental aflat sub Înaltul Patronaj al Alteței Sale Regale Principele Radu al României. La pupitrul „Cameratei regale” era invitat Cristian Măcelaru, dirijor rezident al Orchestrei Simfonice din Philadelphia, oferind publicului, în Sala Mare a Ateneului Român, două versiuni orchestrale din repertoriul creației componistice romantice cehe, capodopere semnate de Bedrich Smetana și Antonin Dvorak.

Interesul major al programului venea însă și din prezența pianistică pe podiumul Ateneul a lui Andrei Licareț, ales ca interpret al unei a treia capodopere muzicale romantice, „Concertul op.54 pentru pian și orchestră” de Robert Schumann. Lucrare ce evocă personalitatea artistică a lui Dinu Lipatti, de curând omagiat în această primăvară pentru centenarul nașterii sale, acest concert era o autentică ocazie de a-l reasculta pe pianistul Andrei Licareț, binecunoscut melomanilor noștri prin valoarea ascensiunii carierei sale din ultimul deceniu.

Relația componistică Smetana – Dvorak înteresează prin modul personal al atitudinii creatorului față de motivele inspiratoare.

„Vltava” este o complexă îmbinare de tematică populară și peisagistica fluidului acvatic care reflectă imagini și trăiri cu multiple semnificații patriotice în fantezia atitudinală a compozitorului.

În suita orchestrală „Patria mea” Smetana reunește motive diverse legate de iubirea de țară, însă modul viu al acestei descrieri de natură primează în tabloul primului moment investit energetic cu trăirile subietive ale unei uverturi inspiratoare. Amploarea „Simfoniei nr.9” dovedește că drumul inițiat de Smetana este un model pentru urmașul său, Dvorak. Traversând Oceanul, trăind un timp în America, simbolica „Lume nouă”, muzicianul capătă o respirație poematică dorită de contemporanii săi europeni, muzicienii cehi și modelul dominant al protectorului său, Johannes Brahms. O asemenea muzică, emoțională prin valul de sentimente și trăiri, întregește starea afectivă a lui Robert Schumann dedicată iubirii sale inspirate de personalitatea partenerei de viață, Clara. În întregime, nevoia de echilibru, afecțiune și frumos, a reunit muzicienii „Cameratei Regale” și sensibilitatea pianistului Andrei Licareț în dialog cu dirijorul Cristian Măcelaru, ca invitați ai Stagiunii Regale, meritându-și succesul.