Spectacole lirice pentru tineri, la ONB
(Grigore Constantinescu – 26 mai 2017)

Însemnările despre spectacolele Operei Naționale București sunt marcate de preocuparea directorului general interimar, Beatrice Rancea, de a impune în stagiune principiul lansării generațiilor tinere. Termenul curent al afișelor este cel de „debut” sau de „invitat” , la care se apelează din ce în ce mai frecvent în spectacolele lirice sau coregrafice. În jurul numelor noi, adesea preferate de public, se focalizează și oaspeți colaboratori din străinătate și, firește, de câte ori este necesar, experiențele profesionale ale maeștrilor. Începem să fim obișnuiți cu alcătuirea, în această manieră, a distribuțiilor, fără rutină sau concesii.

„Elixirul dragostei” de Gaetano Donizetti, spectacol prezentat ieri seara, răspunde cu rezultate pozitive unor astfel de aspecte. Distribuția a avut trei roluri de tineri interpreți pentru personajele principale, din care două sunt investite cu recomandări pentru debut.

În prim plan, interesul urmăririi spectacolului revine interpretului personajului Nemorino, tenorul George Ionuț Vîrban remarcându-se în mod special. Student la UNMB, secția Canto, clasa prof. dr. Mariana Colpoș, în preajma absolvenței studiilor, Ionuț Vîrban a valorificat în actuala stagiune înzestrările sale în trei debuturi apropiate ca timp: Lenski din „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, în decembrie, la Opera Națională din Cluj, Koltay din „Victoria și al său husar” de Abraham, la Teatrul de Operetă din București, în aprilie, și Nemorino din „Elixirul dragostei”, la Opera bucureșteană, finalul lunii mai. Efortul acoperirii celor trei partituri solistice este considerabil și merită aprecieri deosebite, mai ales că, în această stagiune, și-a demonstrat însușirile prin importanța debutului de carieră, ce se îmbină cu ascensiunea performanțelor. Îi vom urmări în continuare succesele, pentru a sublinia seriozitatea cu care își urmează valorificarea mijloacelor sale artistice, ca voce, capacitate și anvergură interpretativă.

Cel de al doilea debut în opera lui Donizetti a fost Belcore, rol creat cu mare disponibilitate de calități vocale, bine stăpânite scenic, de către tânărul solist al Operei, baritonul Alexandru Constantin.

Soprana Cristina Maria Oltean, partenera acestor soliști, absolventă a Academiei de Muzică din Cluj, și-a susținut succesul în rolul Adinei, cucerindu-și drepturile unei activități interpretative promovate acum de Opera bucureșteană tot la început de carieră.

Îi adăugăm la această distribuție tinerească pe Vicențiu Țăranu (Dulcamara) și Cristina Eremia (Gianeta), care au contribuit cu argumente profesionale la reușita acestor promovări de tineri artiști, împreună cu Corul și Orchestra Operei, conduse de dirijorul Jozsef Horvath, invitat de la teatrele lirice clujene și abilul maestru de cor Daniel Jinga. Colaborările italienilor Marco Gandini – regie, Virginio Levrio – lighting design au fost propunerile conducerii Teatrului pentru oferta creării unui spațiu de exercițiu interpretativ util tinerilor, în perspectiva încurajării afirmării lor.

În concordanță cu spiritul juvenil al capodoperei donizettiene, considerăm că Opera Națională București poate deveni astfel și un teatru al tinerilor, generos aplaudați de public.