Alexandru Tomescu, primul invitat al Festivalului „Vara Magică”
(Grigore Constantinescu – 6 iulie 2017)

Ieri seara am asistat la un debut estival cu muzică, în care suntem invitați să urmărim manifestările găzduite de cea de a șasea ediție a Festivalului Internațional „Vara Magică”.

Evenimentul este organizat și anul acesta de Asociația Culturală „Lanto Communications” (director Dorin Ioniță), cu sprijinul Primăriei Municipiului București, la Ateneul Român.

Evenimentul se va desfășura în perioada 5 iulie – 23 august, în fiecare seară de miercuri, de la ora 19.30.

Mai înainte de a vă oferi, stimați melomani, mai multe detalii se cuvine să anunțăm primul reper al programului acestei „Veri Magice”, desfășurată în Sala Mare a Ateneului. Este vorba despre recitalul extraordinar susținut de primul violonist al României, Alexandru Tomescu, care de mai mult timp vrăjește publicul meloman ca performer, cântând pe minunata vioară „Stradivarius Elder Voicu”. Artistul, care deține numeroase premii naționale și internaționale, a susținut, de la debutul său din 1985, concerte și recitaluri în 26 de țări, fiind cel mai recent câștigător al „Discului de muzică clasică”, pentru anul 2016. Pe scena Ateneului, a fost însoțit, în programul său, de excelenta pianistă Angela Drăghicescu, despre care reținem câteva informații. Pianista a susținut numeroase concerte solo în colaborare cu muzicieni din SUA, Canada, Asia și Europa, realizând și recitaluri camerale pe prestigioasa scenă Carnegie Hall.

În programul de debut al Festivalului „Vara Magică”, cei doi interpreți au propus publicului un repertoriu ce a purtat exclusiv semnătura compozitorilor români, autori ai creației muzicale din ultimele două secole. Ideea este oarecum singulară, deoarece un astfel de repertoriu caracterizează atitudinal estetica repertorială a lui Alexandru Tomescu. Valoric și ca interes artistic, piesele audiate au fost într-o oarecare măsură diverse temperamental, stilistic și expresiv, reprezentând, însă, un act de atestare a muzicii violonistice din epocă, sub influența creatoare enesciană: Dinu Lipatti, Tiberiu Olah, Mihail Jora, C.C. Nottara, Mircea Chiriac, Bela Bartok și, pentru suplimente, celebrele miniaturi ale lui Ciprian Porumbescu – „Balada” – precum și Constantin Dimitrescu – „Dans țărănesc”. Muzicienii care au realizat această performanță națională au capacitatea de a pleda pentru creația noastră componistică, Alexandru Tomescu cu o libertate tehnică și expresivă impresionante, Angela Drăghicescu cu un rafinament remarcabil în mânuirea poetică a claviaturii.

În treacăt, în perspectiva programelor Festivalului „Vara Magică” vor fi susținute, consecvent, concerte simfonice interpretate de generații de tineri muzicieni – „Orchestra Română de Tineret”, dirijor Cristian Mandeal, „Orchestra Națională de Cameră a Moldovei”, dirijor Cristian Florea, „Romanian Sinfonietta Orchestra”, dirijor Horia Andreescu și „Orchestra Națională de Tineret a Olandei”, dirijor Mark Wigglesworth.

Vom urmări, de asemenea, concerte camerale (Cvartetul „Wave”, ansamblul „Raro”), vocale (soprana Rodica Vică), tradiționalele „dialoguri ale generațiilor” cu familiile de muzicieni Valentin Gheorghiu și Marin Cazacu. „Vara Magică” își îndeplinește, și în această a șasea ediție, promisiunile superbelor vacanțe muzicale bucureștene anuale de vară.