Orchestra Română de Tineret la Festivalul „Vara Magică”
(Grigore Constantinescu – 13 iulie 2017)

Pentru melomanii veniți să asiste la cel de al doilea concert programat, ieri seara, în a VI-a ediție a Festivalului Internațional „Vara Magică” reîntâlnirea tradițională cu Orchestra Română de Tineret, avându-l la pupitrul dirijoral pe maestrul Cristian Mandeal a fost un eveniment remarcabil.

Soliști de peste hotare, invitați în cadrul acestui concert, au mai participat și la alte manifestări ale Orchestrei Române de Tineret. Astfel, Cvartetul Wave, de marimbe, fondat în anul 2008 de muzicianul român Bogdan Băcanu, profesor de marimbă la Universitatea „Anton Bruckner” din Linz (ceilalți trei percuționiști fiind studenții acestuia la clasa de interpretare) a performat în concertul susținut de prestigioasa orchestră pe scena Ateneului Român. În programul Orchestrei Române de Tineret au figurat, ieri seara, compozitori de muzică pentru percuție ai secolelor XX – XXI, ca finlandezul Einojuhani Rautavaara și Avner Dorman din Israel, aparținând aceluiași gen, cu două Concerte pentru percuție și orchestră. În finalul serii, a urmat, cu un succes triumfal, Suita „Carmen” de Bizet/ Șcedrin.

Pentru genul concertant, orchestra s-a situat în amplasamentul unui dificil dialog al ansamblului simfonic cu complexe formații de instrumente de percuție, de o diversitate de mijloace pe care noi le cunoaștem doar parțial. Romantismul patetic al lucrării compozitorului finlandez Rautavaara a stimulat modalitățile de adresare expresivă ale solistului Christoph Sietzen, integrat firesc tinerilor muzicieni români. Totuși, cea de a doua piesă concertantă a fost mult mai spectaculoasă, același solist oferind publicului demonstrații de virtuozitate, o varietate a replicilor interacționând contactul creativ al instrumentelor de percuție, în care nuanțele lirice, dramatismul și culoarea s-au combinat surprinzător. Ambele lucrări, pentru prima dată înregistrate profesional ca CD în Sala Mare a Ateneului Român, marchează spectaculos evenimentul de prime audiții din conținutul celui de al doilea program al „Verii Magice".

Gândită ca o lume ce îmbină temperamentul, culorile și ritmurile iberice, muzica lui George Bizet – în special capodopera „Carmen” – a atras numeroși creatori dornici să o transpună pe scena simfonică în formule de concert, recital sau coregrafie. Dintre compozitori amintim pe Wieniawski, creatorul „Fanteziei Carmen pentru vioară”, compozitorul rus Rodion Konstantinovici Șcedrin, autorul variantei simfonice de balet, coregrafi ca Roland Petit, Oleg Danovski.

Orchestrația lui Șcedrin este luxuriantă și modernă, cu o varietate timbrală originală în reinterpretarea sensurilor dramaturgiei operei lui Bizet. Lucrarea, care a răsunat spectaculos sub bagheta lui Cristian Mandeal, se prezintă sub forma unei „Suite orchestrale”, cu un efect impresionant în audiția de concert. Cristian Mandeal a fost atras de concepția lui Șcedrin care nu trădează sau recrează universul lui Bizet, ci repovestește simplu, firesc și credibil drama. Și-a dat concursul, pentru îmbogățirea de ritmuri și nuanțe, cvartetul de percuționiști „Wave”, fondat la Linz de profesorul de percuție Bogdan Băcanu, integrați în concertul extraordinar de la Ateneul Român.

Viziune muzicală sortită să sancționeze pleonasmul, mimetismul sau artificiul prelucrărilor, versiunea maestrulului Cristian Mandeal ne-a dovedit fără tăgadă că modul în care a pregătit concertul Orchestrei Române de Tineret, din această ediție, colaborând și cu Cvartetul „Wave” are toate argumentele ca să receptăm suita „Carmen” de Bizet/ Șcedrin drept o autentică capodoperă.