Omul și Artistul Dumitru Lupu ne-a părăsit
(Grigore Constantinescu – 24 iulie 2017)

Umbra neagră a despărțirii a întunecat dimineața zilei de 22 ilulie, când artistul Dumitru Lupu s-a îndepărtat pentru totdeauna de noi, cei care, de-o viață, i-am fost prieteni. Pentru „Mitică" Lupu, nume cunoscut în viața muzicală românească de azi, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor, creator de șlagăre, spectacole și idei cu muzică pentru toate vârstele, activitatea artistică a reprezentat permanența și profilul actualelor sale preocupări, ca rezultat cronologic cumulativ al unor etape anterioare.

De la formarea interpretului cântăreț – cu studii în cadrul clasei de canto clasic a Universității Naționale de Muzică din București – la afirmarea compozitorului, dirijorului, realizatorului de concerte și spectacole, drumul său profesional a împlinit ascensiunea maturității, din perspectiva platformei didactice a formatorului de artiști de teatru și muzică în cadrul Universității „Ovidius“ din Constanța, Universității „Hyperion“ din București. În completarea demersului său pe calea aceasta, opțiune proprie pe calea multiplă a artelor, putem să adăugăm preocupări de regie, scenografie, management. Mitică Lupu a păstrat aspectul legat de interpretarea muzical scenică, cel care are menirea să impună ca subiect interpretul total, altfel zis actorul muzician sau muzicianul actor, creator, vocalist sau instrumentist. Pentru acest artist, scena a fost într-adevăr o lume a contrastelor, luminilor, umbrelor, împlinirilor și, totodată, o lume a culturii, cu componente diverse slujite de talent și suflet. Din spectrul acesta, Muzica face parte în procente diferite, de la o specie la alta de interpret actor, la fel cum actoria este o componentă diferită a interpretului muzician în toate ipostazele manifestării sale.

Astfel se justifică modul în care profesorul, omul de teatru învecinează cercetările sale pornind de la Camerata fiorentina și Broadway, la Molière, Shakespeare sau Mel Brooks. Într-adevăr o lume a diversității și improvizației și, totodată, o lume care cere împlinirea idealurilor cu componente diverse slujite cu devotament, talent și cultură.

Întreaga experiență a carierei lui Dumitru Lupu se află adunată aici, în existența acestui minunat Om pentru care arta și familia au reprezentat împlinirea autentică, cu toate referirile la realizarea imediată, fără întreruperi pe scara timpului. Viziunea sa urca exemplar spre vârful unei construcții în formă de piramidă, dar fără un punct terminus al activității de o viață, împlinind un act cultural și educațional meritoriu, o muncă făcută cu osârdie și generoasă îndreptare către cei ce vin din urma noastră. Cu îndreptățită prietenie, omul Dumitru Lupu a demonstrat că anii de viață artistică petrecuți la Constanța au fost la fel de rodnici ca în orice centru cultural al României. În cultura, arta teatrală și muzicală, luminate de faptele sale, aceasta înseamnă, neîndoios, reperul românesc al Pontului Euxin.