Haendel și reginele londoneze baroce la Ateneul Român
(Grigore Constantinescu – 27 iulie 2017)

Pentru concertul de muzică barocă engleză, al patrulea din cuprinsul Festivalului „Vara Magică”, organizatorul acestei ediții, Dorin Ioniță, are meritul de a fi acceptat proiectul mai puțin obișnuit – să spunem îndrăzneț – alcătuit din prezentarea creației componistice baroce, din timpul lui Haendel.

Muzica instrumentală a formației camerale „I Ludici Ensemble”, prezentă pe scena Ateneului Român, în concertul care a avut loc, ieri seara, sugerează ambientul propus, cu care melomanii noștri sunt mai puțin familiarizați. Talentul unor tineri muzicieni care fac parte din Orchestra Română de Tineret – Rafael Butaru (vioara I, concert-maestrul ansamblului), violonista Iulia Smeu (vioara 2), Cătălina Filipescu (violă), Ella Bokor (violoncel), Iulian Ochescu (clavecin) – reprezintă baza activității de colaborare pentru proiectele baroce, lansate de soprana Rodica Vică. Nu întâmplător, majoritatea acestor instrumentiști cântă repertoriul în acordajul istoric baroc, pentru a aduce această muzică de epocă mai aproape de vremurile în care a fost scrisă. Astfel, s-a consolidat și renumele celor cinci „I Ludici Ensemble”, a căror capacitate interpretativă este apreciată de realizările obținute și în concertele simfonice sau camerale ale acestul Festival.

Prezența solistică a sopranei Rodica Vică adaugă un plus de interes prin cariera internațională în care s-a angajat cu spectacole lirice și concerte, valorificate în succese remarcabile. Factura operei baroce engleze este în sine un argument, căci Haendel a fost, cu trei secole în urmă, marele nume componistic al epocii și un entuziast susținător al dramaturgiei, regiei și managementului stagiunilor lirice londoneze. Cu un subtitlu sugestiv „...Queens of Haendel”, soprana Rodica Vică a optat ca parteneră a rivalităților vocilor italiene din reprezentațiile compozitorului, celebrități solistice și actoricești londoneze, cântărețele Francesca Cuzzoni și Faustina Bordoni, ovaționate entuziast de publicul englez al timpului. Este adevărat, repertorial Rodica Vică a avut ce să aleagă din partiturile „reginelor haendeliene” cu destine potrivnice, desfășurând cu talent jerbele strălucitoare ale glasului de care dispune. Aprofundarea cercetărillor, studiile de tehnică și stil ale epocii baroce, justificate actualmente și de titlul de „Doctor în Muzică” al Universității de Muzică din București, absolventă a clasei de măiestrie vocală condusă de profesoara Eleonora Enăchescu, interpreta valorifică cu virtuozitate înzestrările de soprană lirică de coloratură, beneficiind de tehnica vocalității și expresivității în stăpânirea sigură a dialogului cu formația acompaniatoare și spectatorii.

Realizarea și succesul programului va rămâne o amintire a acestui concert londonez de muzică operistică și concertant-camerală, prin autenticitate stilistică și un profesionalism demn de faimă discografică vocal-instrumentală, în acest Festival de Vară. Am ascultat muzica având convingerea că participăm la un eveniment singular al creațiilor culturale și muzicale din perioada barocului, cu un sentiment de regret că nu a fost prezent fizic la aceste demonstrații desfășurate în marea sală a Ateneului Român și compozitorul de legendă, celebritate a secolului al XVIII-lea, Georg Friedrich Haendel, mulțumit de oferta muzicienilor tineri care îi urmează în secolului XXI. Aceasta este, însă, „magia muzicală” a unei veri aflate în plină desfășurare.