Dialogul generațiilor de maeștri
(Grigore Constantinescu – 3 august 2017)

Atracția spre mari artiști, reprezentanți ai elitei nobiliare, determină publicul iubitor de muzică să se îndrepte către întâlnirea cu ceea ce putem considera mari nume ale artei interpretative, capabile de a crea evenimente memorabile și a răspândi lumină pe scena de concerte.

Pentru începutul lunii august, Dorin Ioniță, organizatorul Festivalului „Vara magică”, a inițiat astfel de proiecte însemnate, potrivite sălii de concerte a Ateneului Român. Vorbim de realizări ce demonstrează că Festivalul bucureștean muzical are, la ediția a VI-a, valori unice, reunind capodopere și interpreți ce merită aprecieri valorice maxime. Personalități, forțe artistice demne să figureze în istoria culturii noastre muzicale au răspuns cu afecțiune unor asemenea reuniuni, stimulate de o generoasă dorință a clipelor faustice legendare. Afișul acestui concert care continuă programul Ediției, formulează și simbolul meritat de oaspeți: „Dialogul generațiilor”, beneficiind de nume ale celor ce au scris istorie în ultimele decenii.

Pretutindeni în lume, arta pianistică a maestrului Valentin Gheorghiu își păstrează strălucirea, renumele generos. Marile scene concertante au fost, de asemenea, onorate de performanțele minunate ale violoncelului cu care maestrul Marin Cazacu își domină și convinge publicul. Organizatorii Festivalului au fost stimulați de ideea invitării la un astfel de dialog al generațiilor de seamă, reprezentate de altitudinea formatoare, în astfel de familii bazate pe prestanța maeștrilor. Nu sunt mulți cei care cred în adevărul realizărilor, cultivând perspectiva continuității modelului urmat.

Cuplul pianiștilor unor personalități celebre, precum Valentin și Roxana Gheorghiu, și-a consolidat cu măiestrie viitorul. Fiica lor, Valentina Gheorghiu, tânără muziciană ce-și continuă perfecționarea artistică prin studiile întreprinse cu pasiune în Elveția, întregește la Geneva perspectiva generației pe care o moștenește.

De asemenea, Marin Cazacu demonstrează prin succesele violoncelistului Ștefan Cazacu și violonistei Iulia Adriana Cazacu forța de afirmare a telentelor tinere ce urmează exemplul părinților, devenind la rândul lor prezențe valorice pe podiumul de concert.

Urmașii familiilor de muzicieni reuniți pe scena de concert, conform tradiției centenare, înfăptuiesc astfel Dialogul generațiilor afirmate, promisiune că ceea ce urmează are, prin talent, muncă și studiu, forța ascensiunii. Cât de bogați sunt acești artiști cu care ne-am întâlnit la Ateneul Român, am înțeles-o prin repertoriul ales și tălmăcit de ei, pentru a fi dăruit. Ne putem aminti Muzica barocă aparținând lui Haendel, Sonata vieneză semnată de Mozart, „Trioul” de Beethoven (minunată cantabilitatea lui Ștefan Cazacu!), elegia romantică tradițională moștenită în timp de Rachmaninov sau impresionismul modern al „Valsului” lui Ravel.

Nu numai creatori de faimă, ci și diverse lucrări camerale, au fost reunite în „Dialogurile generațiilor” imagine-proiect a acestei lumi magice. Descoperim pagini unicat, înregistrăm în memoria noastră de melomani clipe de emoție și mare frumusețe și, nu în ultimul rând, trăind astfel de evenimente, de creație și interpretare, capodopere, conturăm la rândul nostru, ca spectatori, noi generații ce se înscriu, existențial, în Dialogul cu timpul și posteritatea.