Orchestra Națională de Cameră a Moldovei la Ateneul Român
(Grigore Constantinescu – 10 august 2017)

Putem aprecia că Repertoriul Orchestrei Naționale de Cameră a Moldovei este impresionant, proiectând un autentic album de stiluri muzicale, care cuprinde o mare parte din literatura muzicală universală de cameră, de la preclasici la contemporani, pretutindeni, valorificate de-a lungul unor importante trasee de turnee internaționale, sub conducerea dirijorului de origine română Cristian Florea.

Cunoscută și de publicul bucureștean, Orchestra Națională de Cameră a Moldovei a fost aplaudată în cadrul evoluției de succes, la 4 septembrie 2011, în concertul susținut pe scena Ateneului Român ca oaspete al ediției jubiliare a Festivalului Internațional „George Enescu”.

Şi în programul oferit seara trecută, susținut la Ateneul Român în cadrul proiectului „Vara Magică”, putem deci vorbi de un „repertoriu Album” de stiluri muzicale, de la barocul german, ce poartă semnătura lui J.S. Bach („Concertul brandemburgic nr.3”), la tranziția specifică muzicii engleze de divertisment („Capriol Suite” de Warlok) și clasicismul vienez (W.A. Mozart – „Concertul pentru vioară și orchestră nr.3 în Sol Major”), sau lirismul romantic (Edward Grieg – Două melodii elegiace op.34), imagistica sonoră impresionistă (Ravel, „Pavana pentru o infantă defunctă”) și maniera modernă „în stil Piazzola” (sud americanul Richard Galliano, în partitura „Opale Concerto” pentru acordeon și orchestră) – solist acordeonistul virtuoz Eugen Negruță.

Ansamblul Orchestrei Naționale de Cameră a Moldovei, a cărui activitate se desfășoară la Chișinău în faimoasa Sală cu Orgă, se bucură și de faima unor componențe interpretative în care fiecare membru este, totodată, un performer de solistică și instrumentist de grup, ceea ce este suficient ca demonstrație a profesionalismului artistic. Prezența solistică a violonistei Maria Florea, ca și a acordeonistului cu efecte sonore spectaculoase, Eugen Negruță, a contribuit la demonstrația susținută de ansamblul suitei evenimentelor acestui Festival magic de vară, experiența publicului meloman al Ateneului Român câștigând noi componente ale vieții concertistice la care participă. Nivelul tălmăcirii creațiilor orchestrale, calitatea sonoră a discursului cameral-orchestral, fidelitatea față de exigențele dirijorale și componistice sunt evidente. Aceste însușiri se bazează primordial pe trei decenii de activitate, repetiții, concerte la sediu și în turnee, pe care, la audiție, le-a constatat și, firește, le-a comparat și publicul nostru.

Viitoarele ultime două simfonice vor întregi astfel imaginea acestei ediții, cea de a șasea, a Festivalului de magie muzicală, la care am fost invitați cu generozitate, sub cupola marii săli de evenimente muzicale ale Ateneului.