Finalul Festivalului „Vara Magică" la Ateneul Român
(Grigore Constantinescu – 24 august 2017)

„National Youth Orchestra (NJO), Netherland” (Orchestra de Tineret a Olandei) a îndeplinit rolul de a susține momentul protocolar de onoare al finalizării Festivalului „Vara Magică”, ediția a VI-a, concert care a avut loc, ieri seara, la Ateneul Român.

În proiectul programului ediției, reperul concertului este de maxim interes, prezentând publicului bucureștean acest renumit ansamblu care a evoluat sub bagheta dirijorului Mark Wigglesworth și a beneficiat de prezența ca solist a unui renumit violonist rus, Alexandr Sitkovetsky. Faima ansamblului olandez fondat în 1957, alcătuit din muzicieni tineri, aparține unei activități binecunoscute publicului continental. Formația face parte din Federația Europeană a Orchestrelor Naționale de Tineret (EFNYO), oferind tinerilor muzicieni talentați care o compun prilejul de a participa la diverse activități și evenimente muzicale, printre care Festivalul de Vară al provinciei olandeze Gelderland, Turneul de Iarnă al NJO și multe alte solicitări ale vieții muzicale de pretutindeni, concerte susținute de cei 160 de membri ai Orchestrei, selectați în urma unor audiții efectuate de diverse Academii de muzică din Europa. De pregătirea lor profesională răspund reputați profesori și dirijori, ce urmăresc dezvoltarea abilităților interpretative în orchestre simfonice, ansambluri de muzică clasică, de cameră, contemporană și de operă.

Repertorial, putem vorbi de muzica pe care tinerii muzicieni o oferă publicului, sub conducerea prestigiosului dirijor internațional Mark Wigglesworth, ca rezultat al unui studiu complex al creațiilor care prezintă stilistic un interes aparte al artei componistice. Programul a debutat cu pagini muzicale de Wagner – Uvertura din opera „Tannhauser” și tabloul simfonic descriptiv „Venusberg music”, în versiunea pariziană a compozitorului. Efectul simfonic este impresionant, cu strălucitoare culori orchestrale, proporții sonore spectaculoase și ample, care indică preocuparea organizatorilor ansamblului pentru ascensiunea valorilor calitative instrumentale. Pentru „Concertul de vioară și orchestră” (1947) de Fr. Korngold, solist Alexandr Sitkovetsky, audiția a impresionat prin originalitatea partiturii, împletind vitalitatea ritmică și lirismul romantic, puse în lumina dialogului solistului cu orchestra. Neîndoios, efectul strălucitor al celebrului balet „Petrușka„ de Igor Stravinski (1911) a creat o impresionantă tensiune în tălmăcirea muzicală a dirijorului Mark Wigglesworth, subliniind tragismul acțiunii scenice și conducând spre finalul neașteptat, realizat de orchestra olandeză sub gestica dirijorală de mare efect. Aplauzele entuziaste ce au urmat finalului, cu suplimentul Uverturii „Candide” de Bernstein, au justificat întru totul succesul renumitului ansamblul „National Youth Orchestra (NJO), Netherland”, autentificând deplin simbolul bucureștean al acestei „Veri Magice”, sărbătoare festivalieră estivală bine cumpănită de organizatori, „Lanto Communication”, Primăria Capitalei și numeroși sponsori.

Proiectul Festivalului de Vară al NJO a fost inițiat în anul 2001 de către reputatul muzician olandez Reinbert de Leeuw, care a asigurat directoratul artistic al festivalului până în anul 2010. I-a urmat la conducere faimosul dirijor chino-american Xian Zhang, urmat, la rândul său, în anul 2015, de Ewout van Dingstee (manager artistic) și de dirijorul Antony Hermus (consultant artistic). Festivalul de Vară de la Gelderland are loc în fiecare an în luna august. Turneul de Iarnă se desfășoară în luna ianuarie în diverse săli de concert din Olanda. Printre dirijorii ansamblului NJO s-au numărat Philippe Herreweghe, Ivan Fischer, Jaap van Zweden și mulți alții. Formația s-a bucurat și de aportul unor compozitori rezidenți ca Steve Reich, Kaija Saariaho, John Adams, Mauricio Kagel și Wolfgang Rihm. Concertele sunt organizate în fiecare săptămână și prezintă pe afiș formații camerale, dar și orchestre simfonice precum Orchestra Română de Tineret, Orchestra Națională de Tineret a Olandei, Romanian Sinfonietta Orchestra și Orchestra Națională de Cameră a Moldovei, alături de celebri dirijori și soliști români și străini. Cea de a VI-a ediție a Festivalului „Vara Magică” reafirmă forța PARTENERIATULUI prin care Lanto Communication oferă publicului său o vară la standarde culturale europene.