Despre excepția „sir Bryn Terfel”
(Grigore Constantinescu – 11 septembrie 2017)

În reunirea personalităților a căror prezență justifică invitarea în contextul programelor, înlocuind celebritatea pianistică a lui Lang Land, numele bas baritonului englez „sir” Bryan Terfel a trezit un mare interes pentru melomani. Muzician de faimă mondială, marele cântăreț s-a făcut remarcat de-a lungul carierei sale ca un strălucit interpret de operă, reliefându-se repertorial în titluri fundamentale și creații dominante în timp pentru muzica de operă mozartiană și wagneriană, italiană și franceză.

Așa cum este cunoscut pretutindeni, drept unul dintre cei mai apreciați cântăreți ai lumii, „Sir” Bryn Terfel este câștigător al premiului Grammy, laureat al premiului Gramophone și al unei distincții Classical Brit. Personalitatea sa, talentul interpretativ unic s-au impus publicului pe scene prestigioase, cum ar fi Royal Opera House Covent Garden, Viener Staatsopera, Metropolitan Opera New York, devenind un titlu de referință, amplu și frecvent apreciat și în programele de televiziune „Mezzo”, unde figurează adesea cu selecții repertoriale de mare succes. Talentul scenic, abilitatea pronunției textului, posibilitatea de comunicare, relația cu spectatorul, libertatea asumării muzicii și textului sunt câteva dintre însușirile sale artistice care au urcat spre perfecțiune. În finalul anului 2016, bas baritonul Bryn Terfel a fost distins cu titlul de „Sir”, oferit de Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii, în cadrul ceremoniei anuale organizate de Casa Regală Britanică.

Spectatorii Festivaluluil „George Enescu” au urmărit îndeaproape susținerea recitalulului care, doar parțial, corespunde cu prezența scenică internațională a artistului. Activitatea sa interpretativă pune în lumină interesul lui „sir” Bryn Terfel pentru contactul cu amatorii literaturii vocale camerale. Interpretul a acordat o atenție aparte fondului muzical galez, miniaturii camerale engleze pentru voce și pian, în care colaborarea cu însoțitorul său – Malcolm Martineau – a propus un relief aparte creațiilor componistice de sorginte britanică.

Printre semnatarii partiturilor engleze contemporane remarcăm pe Vaughan Williams, Idris Lewis, Bryan Davies, John Charles Thomas, cu muzici special alese pentru acest recital.

Remarcăm în execuțiile sale, de asemenea, modele stilistice și interpretative prezente în cariera sa, ca ecouri ce i-au format maniera creatoare în arta liedului, precum Dietrich Fischer Diskau, Pierre Bernac, Elisabeth Schwartzkopf, Dan Iordăchescu, Kirsten Flagstad, personalități ce figurează în catalogul studiilor sale interpretative, mai cu seamă în domeniul literaturii romantice pe care a ales-o pentru programul susținut în sala Ateneului Român festivalier. Principalele preferințe reprezintă creațiile romantice ale lui Schumann („Belsatzar op.57”, Baladele) și, mai ales, bijuteriile liedurilor lui Schubert.

Conjunctura invitării lui „sir” Bryn Terfel în ansamblul marilor artiști ai lumii a reprezentat fără îndoială o pagină fericită a miracolelor așteptate și dorite de melomanii care urmăresc cu pasiune zilele Festivalului.