Aniversare Dinu Lipatti
(Grigore Constantinescu – 19 martie 2007)
Astăzi se împlinesc nouă decenii de când a început existența miraculoasă a lui Dinu Lipatti, unul dintre marile nume românești internaționale. Privind în jur, nu întâlnim anunțate manifestări sau concerte pe măsura evenimentului. Acestea ar fi fost menite a-i omagia personalitatea, deși am fi crezut că întreaga lună merita să-i fie dedicată în plan muzical, într-un firesc recurs la memorie. Unele semne au existat, cu ceva ani în urmă, un liceu de muzică bucureștean a început să îi poarte numele iar în țară, la Satu Mare, filarmonica perpetuează pe afișe aceeași denumire. Este destul oare? Unde se află casa memorială care ar fi trebuit să se facă în casa artistului, renumita „Bombonieră” de pe fostul bulevard Ipătescu? Străinii, care îi admiră opera, întreabă de fondul cu documente, se interesează ce a devenit Concursul „Lipatti” care a dispărut, dacă există o integrală discografică sau noi cărți vorbind despre artist. Nimic din toate acestea însă.

Putem vorbi doar de existența „Fundației Dinu și Valentin Lipatti” care a primit din partea moștenitoarei, doamna Liliana Pavelescu, donația conacului familiei de la Fundățeanca, cu câțiva ani în urmă. Restaurarea clădirii, crearea unui veritabil centru artistic la standarde moderne, pentru concerte, cursuri de master, evenimente culturale, sunt merite asumate prin sprijinului acordat de președintele de onoare al Fundației, domnul Ion Iliescu, cel care a capacitat și oficialitățile PSD din Argeș sau potențialul Muzeului din Pitești, să contribuie la un rezultat într-adevăr remarcabil.

Inaugurarea activității de la Fundățeanca, în decembrie 2006, ca și concertul desfășurat azi în sala Cerchez de la Palatul Cotroceni sunt semne că această „Fundație Lipatti” ne va ajuta să nu-l uităm pe artist, unul dintre cei mai mari pianiști ai secolului XX aflat, împreună cu Rubinstein, Cortot, Gieseking, Kempf, în parnasul muzicii.

Cine a fost Dinu Lipatti? Oare vom reuși să-i păstrăm amintirea cum se cuvine, dincolo de cei nouăzeci de ani aniversați acum? Pentru noi, cei care trăim admirându-l, muzica lui Lipatti EXISTĂ! Mai bine spus, muzica unui înger care poartă numele acesta. Spre binele nostru... în veșnicie.

Copyright: cIMeC 2007