Ileana Iliescu, o splendidă existență, marcată de aura artei coregrafice
(Grigore Constantinescu – 15 noiembrie 2017)

În activitatea Operei Naționale București s-a desfășurat duminica trecută o seară aniversară dedicată Artistei Emerite Ileana Iliescu, pentru a sărbători îndelungata și prodigioasa sa carieră artistică.

Dedicând sărbătoritei spectacolul-eveniment „Un minut de dans sau Uf!!! și TragiComedy” (muzica Rodion Scedrin), maestrul coregraf Gigi Căciuleanu, care a semnat regia și coregrafia, declara cu acest prilej: „Pe Ileana Iliescu am cunoscut-o și am admirat-o fără rezerve întâi ca spectator. Apoi am descoperit-o cu privirea colegului de scenă, la intrarea mea în Operă... Sunt deci fericit să-i pot oferi Ileanei Iliescu, de ziua ei, ceea ce am mai de preț: un spectacol! La mulți ani, Luli!”. Sub direcția sa artistică au evoluat pe scenă balerini ai Operei Naționale București alături de cuplul de dansatori, Ana Vișan și Valentin Stoica. Matei Derșidan (Les Atelliers Nomade) a creat scenografia și mapping-ul video, iar light design-ul de Cristian Simon, solistă vocală Oana Berbec. Sub arcada unei antologii de miniaturi filmate de Televiziune, publicul a revăzut de asemenea fragmente din cariera marii artiste, comentate de Beatrice Rancea, directorul general interimar al Operei, precum și personalități dornice de a aduce omagiul lor, cum au fost academicianul Răzvan Teodorescu, muzicologul Grigore Constantinescu, balerinii Ioan Tugearu, Pavel Rotaru și consilierul prezidențial Sergiu Nistor.

Când, pentru tânăra cu talent și aptitudini, Ileana Iliescu, se contura opțiunea către lumea dansului, firește a existat credința în iluzii și speranța că împlinirile nu vor întârzia. Abordarea rolurilor și evoluția spre măiestrie confirmă aceste vise, cu prețul muncii, emoțiilor, eforturilor și renunțărilor. Nu întotdeauna însă, când fiecare artist își trăiește individual „clipa”, el începe pregătirea intrării în spațiul dedicat dansului continuând cu evoluția interpretului care știe ce are de făcut și trăiește intens ceea ce oferă publicului. Destinul de primă balerină, de „danseuse etoile”, este un privilegiu, așa cum îl reprezintă, în lumea dansului, artista sărbătorită acum de noi la Opera Națională București. Dar, ceea ce astăzi împlinește în visurile sale Ileana Iliescu, Marea Doamnă a Esteticii Dansului, nu face parte doar din iluziile primilor ani de carieră. Ea a devenit acea Maestră care reprezintă simbolul unei epoci din arta baletului românesc. Rând pe rând, de-a lungul trecerii timpului, s-au adunat rolurile dorite, strălucite împliniri însoțite de aplauze, cum ar fi Fântâna din Baccisarai, Giselle, Coppelia, Carmen, Spartacus, Romeo și Julieta, Don Quijote, Floarea de piatră, Frumoasa din pădurea adormită, Șeherezada, Ucenicul vrăjitor.

La timpul maturității, Ileana Iliescu a hotărât să desăvârșească performanța profesională, devenind, în centre europene, pedagog-formator, creator de cariere coregrafice, semnând spectacole aplaudate de publicul parizian, director al Companiei de balet a Operei bucureștene. De-a lungul carierei, aprofundează repertorii de dans, cunoaște muzică, arte plastice, interpreți, așa cum o poate face doar un amator de artă sau un om de cultură, un pasionat al frumosului, care se implică în ceea ce vede, gândește și creează. Stăpână pe tainele și exigențele tehnicii dansului, expresiei și stilului, înconjurată de admiratorii de-o viață, Ileana Iliescu simbolizează pentru noi „Lacul Lebedelor” de Ceaikovski, în viziunea maestrului Oleg Danovski, spectacol în care, debutase cu rolul Odette-Odile la începutul anilor '60, având ca partener pe Gelu Barbu; un rol realizat în țară și pe marile scene ale lumii de sute de ori!

Mulțimea de flori, omagiul ambasadelor și oficialităților, sălile arhipline au conferit artei sale caratele de eveniment, timp de o jumătate de secol de reprezentații și turnee mondiale de succes în Germania, Polonia, Cehoslovacia, Rusia, Ungaria, Grecia, Cuba, Iugoslavia, Spania. „Lacul lebedelor”, numit de artistă „Regele baletelor”, este o emblemă istorică a Companiei coregrafice a Operei Naționale reunind nume strălucitoare de interpreți, din care face parte sărbătorita. Ileana Iliescu este, neîndoios, steaua dansului românesc, zâmbește cu noblețe, mulțumind generoasă aplauzelor fierbinți. Poate surprindem și o lacrimă de emoție în colțul ochilor, evocând o viață luminată de gloria perfecțiunii.

Trăitori ai spectaolelor de balet, artiștii și publicul acestei seri de Gală, ovaționând Superba Doamnă a baletului românesc se întreabă, pe drept cuvânt, cum va fi Viitorul nostru, slujind, după acest exemplu al Maestrei, spiritualitatea și măreția Capodoperelor?