MDR Leipzig Radio Symphony Orchestra
(Grigore Constantinescu – 21 noiembrie 2018)

Cele două concerte susținute de MDR Leipzig Radio Symphony Orchestra au marcat în ansamblu momente de mare satisfacție artistică pentru melomanii care frecventează serile muzicale ale Festivalului Internațional „RadiRo”. Să recunoaștem, desigur, și calitățile organizatorilor care au știut să aleagă, din perspectivă estetică, istorică și culturală. Simfonicul din Leipzig este, potrivit unor astfel de principii, extrem de bine gândit calitativ și repertorial, oferind ascultătorilor lucrări simfonice mai rar audiate, spectaculoase pentru ambele prezențe artistice manifestate în Studioul de Concerte „Mihail Jora” al Societății Române de Radiodifuziune. Pentru acest ansamblu simfonic, cu o istorie de aproape un secol, îndelung apreciat pentru performanțele sale, a fost invitat, pentru meritele sale, tânărul dirijor american Robert Trevino, muzician cu o stăpânire temperamentală capabilă a conduce ansamblul simfonic, în solicitări ale partiturilor muzicii germane semnate de Gustav Mahler și Richard Strauss. Totodată, prezențele concertante au avut însușiri remarcabile în creațiile lui Max Bruch (Concertul nr.1 pentru vioară, solistă Simone Lamsma) și ale lui Serghei Prokofiev (Concertul nr.3 pentru pian, solist Mihai Ritivoiu).

Reținând impresiile celui de al doilea program, de marți 20 noiembrie, am avut satisfacția modului în care Mihai Ritivoiu a stăpânit dificila partitură a concertului de Prokofiev, care cu mai mulți ani în urmă asigurase succesul european al marii noastre soliste, Silvia Șerbescu. L-am ascultat acum cu o extrem de convingătoare susținere a variațiunilor de nuanțe, ritm și tempo, proprii virtuozității care l-a impus în stagiunile recente, de la București sau în importante săli muzicale europene, stabilind acum o relație meritorie cu orchestra și dirijorul american.

Cea de a doua lucrare audiată în programul secund a fost din nou un succes de răsunet, cu Poemul simfonic op.40, „O viață de erou” de Richard Strauss, în versiunea temperamental programatică a lui Robert Trevino. Ce este de remarcat, dincolo de modul interpretării la nivelul acestei muzici, aparține unității discursului orchestral cu sonorități de perfectă desfășurare a frazării și stărilor de complexă expresivitate a întregului ansamblu.

Dacă în ideea condițiilor pe care le solicită înregistrările de studio, cea de a patra ediție a Festivalului „RadiRo” poate fi considerată o demonstrație de calitate a execuției, prezența acestei formații celebre, MDR Leipzig Radio Symphony Orchestra a fost un exemplu.

Copyright: INP – cIMeC 2018