Inefabilul mozartian
(Grigore Constantinescu – 5 aprilie 2006)
„Anul Mozart” – altfel spus pătrimea de mileniu trăită sub lumina soarelui Vienei – creează obligații. Parcă fiecare dintre noi simte datoria să mai adauge ceva la tot ce s-a spus, s-a scris, s-a interpretat pornind de la Mozart.

Iată, cel mai recent semnal, chiar la începutul acestui moment aniversar, ne vine, prin pagină de carte, de la un absent. Lumina vieții s-a stins pentru Radu Gheciu, dar cartea dedicată Marelui vienez a apărut postum, vorbind despre viitor. Căci, a-l înțelege pe Mozart presupune ideea de continuitate. Radu Gheciu a făcut aceasta. Dovadă însăși istoria cărții sale care, într-o formă mai timpurie, existase cu ceva decenii în urmă. Ce a acumulat de atunci, cum a înțeles mai bine lumea mozartiană, iată cuprinsul acestei noi scrieri. Nu o comparăm cu ce a fost, căci este o nouă trăire, în care sensibilitatea, erudiția și înțelepciunea se îmbină într-o emoționantă antantă. Primim deci un nou parcurs existențial, revedem (reascultăm) muzica ce ne era aparent cunoscută dar, asemenea autorului, descoperim că totul se continuă, marele artist al sfertului de mileniu ajungând acum, după cum observă Radu Gheciu „...un autor popular la scară planetară”. Din ceea ce ne-a dăruit semnatarul acestei cărți postume, am ales numeroase pagini memorabile, unele legate de viețile artiștilor, altele reflectând viața muzicii. Poate că refacerea drumului pe spirala ascensiunii este însă o experiență aparte, iar acest volum, intitulat atât de simplu MOZART (Editura Muzicală) este o nebănuit de importantă întâlnire cu gândirea despre arta sunetelor. Pagina finală a cărții cuprinde, dintre cele mai importante semnături care au vorbit despre artist, pe cele mai ilustre.

Ce ar mai fi de adăugat, ne întreabă autorul? Răspunsul lui Radu Gheciu este o invitație la propriile noastre trăiri: „...după ce totul a fost aflat, deslușit, demonstrat, analizat, comentat și clasat, dincolo de ultima poartă a cunoașterii te așteaptă revelația. Inefabilul mozartian”.
Copyright: cIMeC 2005