BBC Philharmonic, oaspetele melomanilor bucureșteni
(Grigore Constantinescu – 26 noiembrie 2018)

În mod firesc, linia ascendentă a frecventării concertelor din cadrul Festivalului Internațional „RadiRo” are suficiente argumente pentru afluența de public la concertul de joi, 22 noiembrie, programat cu susținerea publică a ansamblului „BBC Philharmonic” din Marea Britanie. Sprijinit de organizatorii stagiunilor engleze și de condițiile materiale și tehnice ale BBC, ansamblul deține o faimă mondială realizată de turneele internaționale, cu un repertoriu care reprezintă o justificare tematică cu multiple semnificații.

Astfel, în concertul pe care îl comentăm, există în piesa de debut intenția de a omagia personalitatea compozitorului britanic Rudi Stephan, autorul lucrării Music for Orchestra, al cărei discurs cu implicații dramatice evocă ultimele zile ale vieții sale la începutul primului Război Mondial. Totodată, încheierea programului prezentat de „BBC Philharmonic” a adus în fața publicului o energică și vitalizantă pledoarie sonoră cu Simfonia a IX-a op.70 compusă de Dmitri Șostakovici în momentul încheierii celei de a doua conflagrații mondiale. Ambele lucrări astfel programate, ca un mesaj al muzicienilor Filarmonicii britanice, încadrează capodopere semnificative. A fost aleasă astfel Rapsodia Română op.11 nr.2 în Re major care susține în antiteză cu Rapsodia nr.1 evocarea melosului baladei istorice „Mama lui Ștefan cel Mare”, bazată pe sentimentele eroice al românilor. Orchestra și dirijorul s-au adresat convingător publicului, prin mesajul elocvent al acestei muzici.

Cei care au venit în mod special la această seară, au fost atrași de opera concertantă a lui Joseph Haydn, dedicată violoncelului concertant ca un simbol perfect echilibrat al clasicismului vienez. Nu întâmplător, „BBC Philharmonic” și excelentul dirijor de mare abilitate Moritz Gnann, care îi conduce de la pupitrul său, și-au ales solistul, cunoscut și apreciat pretutindeni în marile săli muzicale ale lumii. Cu numeroase premii internaționale, deținător în 2015 al Premiului I la Concursul „Ceaikovski”, tânărul violoncelist român Andrei Ioniță cucerește fără replică publicul de pretutindeni prin marele său talent și interpretarea perfectă a muzicii haydniene, dăruită tuturor ascultătorilor.

Un ansamblu simfonic de primă calitate, o muzică aleasă cu sentiment și emoție, un dirijor stăpân pe măiestria artei interpretative sunt, în serata orchestrală audiată cu entuziasm, argumentele succesului acestui program muzical al Festivalului „RadiRo”.

Copyright: INP – cIMeC 2018