O capodoperă verdiană
(Grigore Constantinescu – 29 ianuarie 2019)

În tradiția stagiunilor Radio, publicul a răspuns pozitiv urmărind vinerea trecută concertul-spectacol cu opera „Trubadurul” de Giuseppe Verdi, una dintre capodoperele tinereții compozitorului italian, care a cunoscut destinul celebrității acum mai bine de un secol.

Radiodifuziunea, pentru a fi pe linia acestei tradiții, oferă melomanilor și transmisia rediofonică în direct, audiția acestei lucrări alcătuind, împreună cu „Rigoletto” și „La Traviata”, trilogia unor mari succese internaționale.

Cei care răspund de organizarea evenimentului au alcătuit, asumându-și răspunderea necesară, un grupaj interpretativ național exemplar. De la teatrele lirice din Cluj au fost invitați soprana Brigitte Kele, mezzo-soprana Andrada Roșu-Vaida, baritonul Florin Estefan; de la teatrul timișorean basul Gelu Dobrea, iar de la București tenorul Adrian Dumitru și soprana Mădălina Stan. Varianta repertorială a „Operei în concert”, a solicitat de asemenea, în condiții calitative exemplare, pe podiumul Radiodifuziunii, Corul Academic pregătit de maestrul de cor Ciprian Țuțu, Orchestra Națională Radio și dirijorul italian David Crescenzi, pentru ansamblul versiunii lirice verdiene.

Audiția radiofonică, asistarea publicului la evoluția scenică interpretativă, soliștii, orchestra, ansamblu coral și-au asumat întreaga răspundere, față de repertoriile teatrelor noastre lirice și discografia internațională. Aplauzele au răsplătit evoluțiile interpreților rolurilor principale, din care primii doi au avut misiunea debuturilor absolute, în partitura „Trubadurului”: excelenta voce a sopranei Brigitte Kele în Leonora și tenorul eroic Adrian Dumitru pentru Manrico, în dialog, mai mult sau mai puțin egal, cu colegii de distribuție. Romantismul italian al secolului al XIX-lea le-a creat condițiile de afirmare în speranța că repertoriile muzicale teatrale ale scenelor noastre lirice vor deschide largi orizonturi ale carierelor, în perspeciva celebrității.

Copyright: INP – cIMeC 2019