Pentru momentul final
(Grigore Constantinescu – 23 septembrie 2019)

...al Festivalului Internațional „George Enescu”, ultima zi, 22 septembrie, a reunit câteva dintre marile ansambluri orchestrale ale lumii astfel: Vocal Consort Berlin/ Orchestra Națională Radio/ Orchestra de Cameră din Basel și, în Concertul de închidere a Festivalului, Orchestra Regală Concertgebouw din Amsterdam. Am urmărit totodată evoluția dirijorilor oaspeți Ralf Sochaczewsky, Krzysztof Penderecki, Giovanni Antonini, Cristian Măcelaru și Tugan Sokhiev. Ideea acestei asamblări este în același timp captivantă, căci publicul de melomani europeni a asistat simultan la șapte concerte, la care fuseseră cooptate și două ansambluri canadiene, înainte de a reuni 2500 de muzicieni de înalt nivel internațional, dornici să participe la acest eveniment muzical format din momente tradiționale, derulate pe marile scene bucureștene.

Față de ideile ce reuneau repertorial spectacole operistice, numeroase noutăți au reprezentat titluri în formula de „concert-spectacol”, a căror enumerare a captat pasional publicul, după cum putem spune:Orașul invizibil Kitej” de Korsakov; „Peter Grimes” de Britten; „Castelul Prințului Barbă Albastră” de Bartok; „Femeia fără umbra” de Strauss; „Silla”, „Arminio”, „Agripina”, „Aci, Galatea și Polifemo; „Iulius Cezar în Egipt” de Handel; „Giustino” de Vivaldi, „Leonora” de Beethoven; „Vocea umană” de Poulenc; „Moise și Aaron” de A. Schoenberg; „Ioana pe rug” de Honegger; „Orfeu și Euridice” de Gluck; „Oedipe” de Enescu; „Don Giovanni” de Mozart. Impresionantă a fost și reunirea surprinzătoare a ansamblurilor care au susținut spectacolele seara pe scena Ateneului Român sau la Sala Mare a Palatului.

În seara de 22 septembrie, Orchestra Regală Concertgebouw a oferit publicului Variațiunile de Brahms pe o temă de Haydn și Uvertura de concert pe teme populare românești de George Enescu. Ultima creație concertantă fiind Simfonia I, op.13 „Visuri de iarnă” de P.I. Ceaikovski, conform tradiției Orchestrei Regale Concertgebouw, a obținut un mare succes final, încheind Festivalul sub bagheta dirijorului Tugan Sokhiev, personalitate celebră a muzicii contemporane ruse.

Copyright: INP – cIMeC 2019