Grigore CONSTANTINESCU, muzicolog Cronica muzicalĂ on-line     HOME
Reîntâlnire cu Enescu și Menuhin, prin sunet și imagine
(Grigore Constantinescu – 8 noiembrie 2007)
La Palatul Cantacuzino, marți seara s-a desfășurat o impresionantă întâlnire cu realizatorii filmului de televiziune „Enescu în inima mea”, realizat de muzicologul Florica Gheorghiescu și operatorul George Pascaru.

Cu aproape 15 ani în urmă, realizatoarea de televiziune Florica Gheorghiescu solicitase o convorbire de mai lungă durată cu Lord Yehudi Menuhin, având ca subiect relația de o viață cu maestrul său, George Enescu. Așa cum ne povestește autoarea filmului: „Am ajuns în 1993 la Londra... În Chester Square, la numărul 65, se afla somptuoasa vilă a maestrului Yehudi Menuhin. Ne-a primit cu o căldură emoționantă, semn al admirației și prețuirii uriașe față de maestrul mult iubit...”. Astfel a început realizarea acestui film antologic, dedicat lui Enescu, în care portretul este conturat în principal de mărturiile discipolului său, pornind de la faptul că îi păstra o amintire unică în inima sa.

Văzut acum un deceniu, filmul semnat de Florica Gheorghiescu a făcut să vibreze mulți melomani dornici să cunoască, din perspectiva afecțiunii lui Menuhin, personalitatea enesciană. Cu abilitate și fantezie, filmul se construiește cumulând detalii și aspecte inedite, veritabilă monografie de televiziune închinată acestui subiect generos. De altfel, realizatoarea a și fost distinsă pentru filmul său cu o Mențiune specială la a 36-a ediție a Festivalului de Radio-Televiziune de la Monte Carlo, în februarie 1996 „pentru uriașa sa valoare documentară în sfera muzicii clasice a secolului XX”.

Grație doamnei Ioana Bogdan, producător executiv al TVR MEDIA, acum filmul a fost adaptat condițiilor tehnice și artistice necesare preluării sale pe DVD. Oricare iubitor de muzică poate obține acum fericita oportunitate de a se reîntâlni cu legenda enesciană evocată de un imens artist al muzicii secolului trecut, lordul Yehudi Menuhin. Emoționanta derulare a acestei lansări, de care s-au bucurat în primul rând realizatorii filmului, a fost completată, prin oferta concertului găzduit de Muzeul Național „George Enescu”, evocând relația artistului român cu muzica franceză, în creații tălmăcite de violonistul Gabriel Croitoru și pianistul Mihai Ungureanu.

Un binevenit dar de Crăciun, „Enescu în inima mea” înseamnă acum, așa cum se scrie pe coperta noului DVD, într-adevăr un Moment de aur.

Copyright: cIMeC 2007