Irina ST ĂNESCU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
Festivalul Internațional George Enescu, ediția a XIX-a
In memoriam Yehudi Menuhin

(Irina STĂNESCU, muzicolog – 13 septembrie 2009)
Concertul cameral din 13 septembrie, 2009 de la Ateneu a fost dedicat memoriei lordului Yehudi Menuhin, iar pentru aceasta dirijorul Barry Douglas a alcătuit un program destul de particular din punct de vedere stilistic. Orchestra Virtuozii din București a interpretat sub bagheta sa patru opusuri semnate de Henryk Gorecki, Felix Mendelssohn Bartholdy, Sergei Prokofiev și Ludwig van Beethoven, în această succesiune.

Genul concertant – reprezentat de creația pentru vioară a lui F. M. Bartholdy și cea pentru pian și orchestră cu numărul 2 de L. van Beethoven a asigurat un plus de spectaculozitate evenimentului. Celelalte două lucrări – Trei piesei în stil vechi de H. Gorecki respectiv Andante pentru orchestră de coarde de S. Prokofiev au părut scurte interludii la creațiile concertante, având în vedere faptul că niciuna dintre ele nu constituie compoziții cu adevărat reprezentative pentru stilurile de maturitate ale creatorilor în cauză. Piesele lui H. Gorecki au exploatat expresivitatea orchestrei prin tempo-uri diverse și o paletă coloristică bogată, dedusă din texturi și alternanța lor cu pasaje monodice (în cea de a treia piesă), cu aluzii la un substrat muzical arhaic. În ceea ce privește Andante pentru orchestră de coarde de S. Prokofiev, acesta reprezintă transcripția ultimei părți din primul său cvartet de coarde, omogen, cu un limbaj armonic precaut, lipsit de efecte exterioare sau o atmosferă muzicală ieșită din comun.

Totuși, se pare că publicul a apreciat această diversitate a repertoriului. Soliștii serii au contribuit destul de mult la reușita ei. S-au remarcat violonistul britanic Daniel Hope și pianistul irlandez Barry Douglas (aflat atât în postură dirijorală cât și solistică în concertul beethovenian). Ambii interpreți au abordat un stil interpretativ lejer, dictat de muzicalitatea concertelor prezentate, impresionând audiența prin prezența scenică și arta lor. La solicitarea publicului extrem de numeros și entuziast, Daniel Hope a oferit ca bis o piesă pentru vioară solo compusă de indianul Ravi Shankar în anii ’60 împreună cu Yehudi Menuhin, bazată pe o raga și adaptată scriiturii violonistice, iar Barry Douglas alături de Virtuozii din București au rememorat fragmente spectaculoase din concertul pentru pian și orchestră nr.2 de L. van Beethoven, interpretate cu strălucire și personalitate.

Se poate concluziona că formația camerală românească, solistul Daniel Hope, pianistul și dirijorul Barry Douglas au realizat o colaborare la nivel înalt, concretizată în reale momente de emulație artistică, cucerind aprecierea și aplauzele îndelungi ale audienței.

.