Irina NIȚU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
Concert aniversar Silvestri – Britten
(Irina Nițu – 22 mai 2013)
imagine din concert În ambianța casei parohiale Sf. Nicolae de la Câmpina, un loc prielnic gândurilor și faptelor bune a avut loc duminică, 19 mai, 2013, un eveniment destinat tuturor iubitorilor de artă, muzică în special, desfășurat cu sprijinul deosebit al gazdei, preotul Petru Moga și The Ratiu Family Charitable Foundation: un concert ce a adus în prim plan personalitățile componistice a doi creatori, Constantin Silvestri și Benjamin Britten, ambii născuți în urmă cu o sută de ani, unul în România, altul în Anglia. Deloc surprinzător, muzica lor este extrem de actuală, pătrunsă de o modernitate și expresivitate complexă, fapt ușor de observat în urma audiției compozițiilor prezentate de către cinci interpreți experimentați: Raluca Voicu Arnăuțoiu – vioară, Manuela Giosa – pian, Ana Chifu – flaut, Corina Răducanu, Eugen Dumitrescu – pian.

Prea puțin și rar interpretată în sălile noastre de concert, muzica celor doi compozitori amintiți a fost primită cu aplauze îndelungi, binemeritate la Câmpina. Gemini Variation op.73 pentru ansamblu și Suita op.6 pentru pian și vioară de Benjamin Britten au fost intercalate cu Sonata op.19, nr.1 pentru vioară și pian, respectiv Jocurile populare românești din Transilvania, op.4 de Constantin Silvestri, dezvăluind preocupări sonore diverse, gândiri componistice particulare exprimate prin gesturi convingătoare, în fiecare dintre piesele audiate.

Remarcabilă a fost introducerea Ralucăi Voicu Arnăuțoiu, o prezentare captivantă, concisă și expresivă care a precedat concertul propriu-zis, prilej cu care publicul a fost familiarizat cu anumite aspecte referitoare la viața și creația celor doi compozitori aniversați. Mai mult decât binevenit, acest discurs succint a avut menirea de a facilita receptarea celor patru piese prezentate pe de-o parte, și pe de alta – de a (re)aduce în atenția celor prezenți evoluția carierei compozitorului și dirijorului român Constantin Silvestri de-a lungul anilor, estompată voit în perioada comunistă și firav scoasă la iveală în deceniile post-decembriste.

imagine din concertDin programul concertului s-au detașat momente cu adevărat remarcabile, printre care amintesc cele „12 variațiuni și fugă” op.73 de Benjamin Britten, o piesă interesantă, diversă, cvasi-didactică dar foarte solicitantă și actuală ca desfășurare și organizare sonoră interpretată de Raluca Voicu Arnăuțoiu, Ana Chifu, Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu; Jocurile populare op. 4 ale lui Constantin Silvestri, prezentate la 4 mâini de pianiștii Corina Răducanu și Eugen Dumitrescu momentul cel mai relaxant al concertului datorat în mare parte accesibilității muzicii acestor miniaturi și plăcerii cu care au fost redate, Rondo-ul din Sonata op.19 de Constantin Silvestri și Valsul din Suita op. 6 de Benjamin Britten care a încheiat serata muzicală, în interpretarea violonistei Raluca Voicu Arnăuțoiu și pianistei Manuela Giosa, un duo matur și extrem de bine armonizat.

Felicitându-i pe toți cei implicați în realizarea acestui eveniment și mulțumindu-le pentru actul de „restituire” pe care l-au concretizat cu prilejul acestui concert, închei cu gândul că am asistat la un eveniment deosebit, marcat de muzica modernă, de interpreți pe măsură și un public deschis noutății reprezentate de programul propus.