Irina NIȚU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
Expoziția In memoriam Constantin Silvestri la Mozartinno
(Irina Nițu – 20 decembrie 2013)
Câteva evenimente speciale au coroborat la crearea unei ambianțe deosebite în preajma sărbătorilor pentru micii (și mai marii) pianiști de la Atelierul de Muzică și Creativitate Mozartinno din București.

Muzicieni la MOZARTINNO
Muzicieni la MOZARTINNO
În primul rând, cei dornici să ofere daruri muzicale celor din jur au fost numeroși, motiv pentru care o singură zi n-a fost de ajuns. Două concerte pline ochi cu miniaturi instrumentale, copii talentați și harnici, părinți, bunici și profesori mândri de reușita celor mici, multe aplauze, joacă și fursecuri la final – astfel s-au conturat serile muzicale dedicate Crăciunului de către copiii înscriși la cursurile Atelierului Mozartinno și invitații lor (în 13 și 14 decembrie, 2013). Micii pianiști au fost la înălțime, prezentând fiecare piese recent învățate și colinde, pe care le-au cântat în diverse variante vocal-instrumentale.

În al doilea rând, am organizat evenimente precum Expoziția In memoriam Constantin Silvestri pusă la dispoziție de către Muzeul Național George Enescu din București prin amabilitatea doamnei director, Cristina Andrei și lansarea de carte a Ioanei Raluca Voicu-Arnăuțoiu despre același Constantin Silvestri, și iată că din simple recitaluri pianistice, acestea s-au transformat în evenimente culturale deosebite.

În prima seară, autoarea cărții a vorbit despre personalitatea interesantă a muzicianului român, Constantin Silvestri, de la a cărui naștere s-au împlinit o sută de ani în 2013. Au fost evocate cu multă căldură aspecte din viața și cariera lui, mai puțin cunoscute publicului meloman. Dealtfel, titlul cărții este elocvent în acest sens: Constantin Silvestri. Biografie necunoscută. Cartea a fost tipărită la Editura Ars Docendi a Universității din București a.c. și stă la dispoziția celor interesați, cu mențiunea că prin felul clar în care este scrisă, documentele prezentate, scrisorile citate și fotografiile inedite, ea reușește cu adevărat să-l portretizeze pe muzicianul român. Nu divulg mai multe, pentru a nu vă răpi nimic din plăcerea lecturii!

Adina Sibianu, realizatoarea expoziției
Adina Sibianu,
realizatoarea expoziției
Din partea Muzeului Național George Enescu, Irina Nițu, dar mai ales dr. Adina Sibianu, realizatoarea expoziției In memoriam Constantin Silvestri, au prezentat alte câteva amănunte surprinse vizual în imagini printate pe douăsprezece panouri organizate tematic despre C. Silvestri. Cariera de compozitor, pianist și cea de dirijor se derulează treptat, atrăgându-ne atenția nenumăratele turnee în Europa și alte continente pe care muzicianul le-a realizat la pupitrul unor orchestre celebre.

De asemenea, fotografiile care-l prezintă alături de marii muzicieni ai lumii, fie ei români sau străini, oferă o imagine a cotei pe care o avea Comstantin Silvestri în anii săi de glorie. Se-nțelege că totul se petrecea în afara granițelor țării, pe care le-a părăsit definitiv în anul 1959. Înregistrările distinse cu Marele premiu al discului sau cele cu compozițiile camerale ori simfonice ale lui George Enescu, afișele impresionante care-l anunță ca dirijor în toate colțurile lumii – sunt doar câteva alte aspecte evocate de expoziția în cauză, însoțită la Mozartinno de fundalul sonor al Scherzo-ului său pentru clarinet și pian.

în expoziție
Toate acestea au configurat serate muzicale relaxante, instructive și diverse totodată. Sperăm ca în viitor să le reiterăm, prin colaborarea cu câți mai mulți parteneri. Ana Maria Costea, gazda și co-fondatoarea Atelierului Mozartinno alături Eugen Dumitrescu și ceilalți profesori îndrumători (Corina Răducanu și Irina Nițu) le mulțumim tuturor celor prezenți la Concertele de Crăciun dorindu-le – în cor – Sărbători fericite!