Irina NIȚU, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME
Uto Ughi la Muzeul „George Enescu
(Irina Nițu – 1 octombrie 2014)
Uto Ughi, conferința de presă Uto Ughi, unul dintre cei mai importanți violoniști italieni ai vremii, a fost personajul principal al unei conferințe de presă ce a avut loc la Muzeul Național „George Enescu” din București, 1 octombrie 2014, ora 11. Evenimentul a fost organizat pentru a marca atât Președinția italiană a Consiliului Uniunii Europene (iulie-decembrie 2014), precum și Ziua Internațională a Muzicii. Mai mult, recitalul pe care l-a susținut în seara aceleiași zile alături de pianistul Bruno Canino la Ateneul Român a constituit primul recital din stagiunea camerală 2014 a Filarmonicii „George Enescu” din București.

Uto Ughi În calitate de fost elev al lui George Enescu, Uto Ughi a împărtășit celor prezenți câteva amintiri legate de violonistul român. Memoria fantastică, generozitatea și complexitatea muzicianului George Enescu au fost evocate cu simplitate și onestitate de către Uto Ughi, investit cu această ocazie cu titulul de Doctor Honoris Causa al Universității „George Enescu” din Iași de către rectorul Universității ieșene, prof. univ. dr. Atena-Elena Simionescu după un laudatio rostit de Otilia-Laura Vasiliu, decanul Facultății de Muzică din cadrul aceleiași instituții.

Punctul culminant al evenimentului a constat, bine-nțeles, în momentul final al acestuia, când violonistul, rugat să interpreteze ceva, chiar și neîncălzit, a oferit publicului Ciaccona de Bach – prima piesă studiată sub îndrumarea lui George Enescu și a unor fragmente mozartiene. Uto UghiAm aflat astfel că Enescu îi recomanda ca fiecare sunet să fie încărcat cu o semnificație în momentul interpretării lui, și că întreaga creație mozartiană trebuia trecută prin filtrul genului operei, în care Mozart excela...

A fost impresionant să auzim un muzician depănând pe viu impresii despre George Enescu și ilustrându-i muzical câteva idei! Mulțumim, Uto Ughi! Se cuvin adresate mulțumiri inclusiv organizatorilor pentru acest eveniment: Ambasada Republicii Italiene în România, Asociația pentru Muzică, Artă și Cultură, Filarmonica „George Enescu” precum și partenerilor: Muzeul Național „George Enescu” din București, Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași, Grand Hotel Continental și Aurel Vîrlan Photography.