Loredana Baltazar, muzicolog Cronica muzicală on-line     HOME

Ascensiunea către performanță – Olimpiada de interpretare instrumentală
(Loredana Baltazar – 25 martie 2020)

În comparație cu alte domenii, competiția în plan artistic promovează etalarea unor valori a căror ierarhizare implică raportarea la un set de criterii de o complexitate sporită. Universul artei este, în primul rând, unul sensibil, în care „antrenamentul” abilităților tehnice propriu-zis sau / și cel al controlului mental reprezintă doar trepte ale unei evoluții mai mult sau mai puțin previzibile. De multe ori, un moment artistic este „judecat” prin prisma emoției transmise „la cald” în decursul actului interpretativ, atribut ce pare a augmenta profund materialitatea produsului sonor; în ultimă instanță, originalitatea concepției interpretative amprentează definitoriu impresia evaluatorilor, jalonând unicitatea performanței artistice. Iar atunci când o competiție cu un standard ridicat adresată copiilor – precum Olimpiada de interpretare instrumentală destinată elevilor cu vârste cuprinse între 9 și 14 ani – coagulează o sumă de tineri muzicieni foarte talentați, dificultatea aprecierii concurenților sporește exponențial.

La Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”, cel care a organizat și găzduit etapa zonală a Olimpiadei, nu mai puțin de 208 competitori provenind de la cele două colegii naționale și de la cele cinci școli gimnaziale de arte din București, precum și din județul Teleorman, au reușit să transforme un concurs cu miză aparent moderată – simpla calificare pentru faza națională – într-un eveniment artistic de o calitate remarcabilă! Alcătuite din profesori ai instituțiilor bucureștene de învățământ muzical preuniversitar, juriile tuturor secțiunilor – pian, vioară, corzi grave, instrumente de suflat din lemn, instrumente populare, alămuri și percuție – au avut misiunea de a departaja riguros nivelurile interpretative, rezultatul evidențiind prestația de excepție a celor 28 de deținători ai premiului întâi: șapte pianiști și tot atâția violoniști, un violist, trei violonceliști, un chitarist, o harpistă, o flautistă, un oboist, doi clarinetiști, o fagotistă, un naist și doi percuționiști – provenind, în majoritate, de la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti” și de la Colegiul Național de Muzică „George Enescu”, dar și de la Școala Gimnazială de Arte nr.1 „Iosif Sava”.

gala Firesc, vârfurile absolute ale acestei performante pleiade de instrumentiști au fost selectate pentru a sugera imaginea întregii competiții într-o gală-rezumat desfășurată în sala „George Enescu” a Universității Naționale de Muzică, gală ce a adus pe scenă doar patru protagoniști: pe Maya Maria Oprițoiu (flaut), Ștefan Iordachi (violoncel), Eva Garet (pian) și Dragoș Marian Rușanu (vioară). Prefațat de elocventele alocuțiuni ale doamnei Profesor Doctor Georgeta Băcioiu, inspector de specialitate (și președinte executiv al concursului), rectorului U.N.M.B. – Profesor Doctor Diana Moș (cea care a și înmânat premiile maxime, ca președinte onorific al tuturor juriilor) și doamnei director a Colegiului Național de Arte „Dinu Lipatti” – profesor Venera Babeș (vicepreședinte al concursului), microrecitalul laureaților s-a deschis cu una din cele mai mici deținătoare a premiului întâi, dar și singura de la secțiunea instrumentelor de suflat din lemn: flautista Maya Maria Oprițoiu, elevă în clasa a patra la Colegiul Național de Arte „Dinu Lipatti”. Cunoscuta Scenă pastorală română a lui Petre Elinescu a fost redată cu dezinvoltură și naturalețe, farmecul și sensibilitatea Mayei fiind valorificate la maximum în această reprezentativă mostră de prelucrare folclorică, pe parcursul căreia a avut-o ca parteneră scenică pe pianista și profesoara Otilia Costea. I-a urmat, cronologic, violoncelistul Ștefan Iordachi din clasa a cincea, acompaniat de pianista și profesoara Raluca Iordachi, care a redat, într-o manieră virtuoză, celebrul Dans țărănesc de Constantin Dimitrescu.

gala Elevă în clasa a șaptea a aceluiași Colegiu Național de Muzică „George Enescu” pe care-l frecventează și Ștefan Iordachi, pianista Eva Garet este deja multiplă laureată a multor competiții naționale și internaționale, repertoriul abordat de ea – din care a ales, pentru această gală, strălucitorul Dans infernal al regelui din Pasărea de foc de Stravinski-Agosti – dovedind o extraordinară capacitate de asimilare a diverselor stileme creatoare și un solid meșteșug instrumental. În sfârșit, violonistul Dragoș Marian Rușanu – recentul posesor al premiului doi la prestigiosul concurs internațional Kloster Schöntal, care va absolvi, anul acesta, ciclul gimnazial al Colegiului Național de Arte „Dinu Lipatti” – a încheiat microrecitalul cu aplomb dar și cu firescul și căldura proprii unei certe maturități expresive conturând, în cele mai mici detalii, alături de pianistul și profesorul Cătălin Răducanu, partea a treia a Concertului nr.2 de Henryk Wieniawski. Merită menționat, de altfel, și faptul că toți protagoniștii acestei gale au ocupat anul trecut, la faza națională a Olimpiadei de Interpretare Instrumentală, primul loc la secțiunea instrumentală pe care au reprezentat-o.

gala
Dincolo, însă, de motivația unei asemenea clasificări de top și de afilierea personală la râvnitul univers al elitelor interpretative, laureații bucureșteni au reconfirmat, cu acest prilej competițional, nivelul performant al școlii muzicale căreia îi aparțin. Dublă reverență, lor și mentorilor lor, pentru superioritatea acestui standard valoric și, nu în ultimă instanță, pentru bucuria de a revigora, artistic, spiritul românesc.

Copyright: INP – cIMeC 2020