Smaranda OŢEANU-BUNEA, critic muzical Cronica muzicală on-line     HOME

COSTIN POPA și a sa „OPERA CELESTĂ”
(Smaranda Oțeanu-Bunea – 18 august 2016)

Sunt 14 ani de când Dl. Costin Popa ne-a invitat să-i citim primul său volum „OPERA LIVE”. Sincer, nu cred că a surprins pe cineva opus-ul colegului nostru – mă gândesc în primul rând la critici muzicali, la muzicologi. Era ceva care trebuia să se întâmple odată și-odată, pentru că domnia sa se număra printre acei publiciști, gazetari, critici muzicali cu o pasiune, o vocație clară – aici e vorba de arta lirică – era deținătorul unei bănci de date impresionante, avea o permanentă neliniște de a ști, de a se informa, de a transmite. Iar dacă viața l-a ținut decenii, departe oarecum de o implicare totală, directă în marile evenimente ale lumii – atunci când s-a putut desprinde de tot ce nu era pasiunea lui – efectul a fost electrizant!

Ce a urmat OPEREI LIVE? OPERA VIVA, OPERA ÎN DIRECT, OPERA ETERNA..., opt volume serioase, printre care strălucește fantastic, monografia LUDOVIC SPIESS – greu de comparat cu astfel de scrieri și apariții, la nivel internațional! Deci, o cursă contracronometru, culminând cu recenta OPERA CELESTĂ (foarte inspirată coperta lui TUDOR BANUȘ, care balansează elegant între baroc și suprarealism) – pentru care, cu sacrificii deloc de neglijat, și-a pus harta pe birou! A încercuit tot ce era deosebit și abordabil – festivaluri, concursuri, premiere – și a fost de față la ce i s-a părut interesant – pentru domnia sa, dar mai ales pentru fanii operei, care nu sunt puțini, o categorie de oameni superinstruiți pe care nu-i mulțumești cu păreri oarecare. Iar Dl. POPA, a știut Lecția. Urmăriți cum comentează o premieră sub orice critică – poate întâmplată chiar pe scena ONB, sau, prin lume, prestația vreunei vedete internaționale cu ambiții mult prea mari față de rolul abordat sau lipsa de respect a unei renumite scene lirice, față de spectatori, omițând să-i avertizeze de eventualele clacări ale vreunui protagonist – să zicem din cauze medicale… Pentru că este vorba tot de Lecția de mare respect, dar pentru cititori, pentru cei împătimiți și pentru cei pe care vrea să-i atragă spre scena lirică!

Costin Popa nu este adeptul frazelor alambicate, de complezență, din care să nu se prea înțeleagă dacă e de bine sau de rău, nici nu dă cu toporul, dar nici nu apelează la sunete celeste, degeaba. Comentariile sunt clare, cu explicații plauzibile, credibile, un film bine făcut care, ușor – ușor te învăluie și te atrage spre o lume pe care, dacă încă nu ai cunoscut-o, e păcat să o ratezi. Păi de ce să scriem cărți? Ca să ne lăudăm cu numărul lor? Sau să dezvăluim marea satisfacție că prin scrisul nostru numărul melomanilor a crescut?!

În OPERA CELESTĂ vă intîlniți la BUCUREȘTI cu FANTOMA DE LA OPERĂ, cu divele dintr-o FAVORITĂ concertantă, chiar și cu ALADIN – primul musical din repertoriul TEATRULUI STELA POPESCU…

Iar în țară – cu EVGHENI ONEGHIN (CLUJ), cu TURANDOT (TIMIȘOARA), cu o TOSCĂ aniversară la IAȘI, cu SIMON BOCCANEGRA la CRAIOVA...

În lume? Nu mă întrebați, pentru că oricine ar ameți! Mari scene, mari vedete…

Dar, toate laudele pentru autor, că aduce în prim plan școala românească de canto și valorile ei – chiar dacă unora nu le place această formulare... Fie la ei! Și, ca orice condei care se respectă, până să mă enerveze cu tot felul de poze amestecate într-un ALBUM, de fapt, Istoric, trece în revistă și ultimele apariții editoriale, printre care, în TOP, cele semnate de GRIGORE CONSTANTINESCU. Vârf de lance - „PATRU SECOLE DE LIED”.

– „MAESTRE – îl întreabă COSTIN POPA, într-un interviu, pe celebrul tenor GIUSEPPE SABATTINI - cum vi se pare „regietheater”? Iar celebrul solist, după ce desființează „această stupizenie care distorsionează, aduce deservicii muzicii”…, recunoaște că, totuși, s-a pus la dispoziția unor regizori geniali care doreau să facă acea „colpa di scena” – lovitura de teatru… „Cred că aceasta este modalitatea prin care progresăm… Să faci mereu aceleași lucruri devine plicticos!”.

Aceasta-i și OPERA CELESTĂ semnată de COSTIN POPA! O invitație, într-o lume Miracol, care în permanență îți oferă ceva nou, dă totul sufletului tău și nu cere nimic.