Smaranda OŢEANU-BUNEA, critic muzical Cronica muzicală on-line     HOME
FASCINAŢIA DANSULUI II
(Smaranda Oţeanu-Bunea – 16 noiembrie 2009)

Se poate spune că este moda dicţionarelor. Este. De fapt cred că dintotdeauna au fost în topul cerinţelor, numai pentru simplul motiv că se caută, iar librăriile din lume, când au noutăţi, le expun, le prezintă în prim plan.

Francezii se laudă cu Fasquelle – apropo de balet. Noi, până acum, doar cu monografii, cu explicaţii în dicţionare generale, dar cu o carte completa, cu informaţii şi explicaţii despre personalităţi interpretative, componistice, termeni specifici, dansuri şi forme consacrate, cu accente privind creatorii români (fie ei balerini, coregrafi sau compozitori) nu.

Şi, iată că FASCINAŢIA DANSULUI – autori Daniela Caraman-Fotea şi Grigore Constantinescu – continuă. Aflăm şi despre Floria Capsali, şi despre Oleg Danovski, şi despre Gigi Căciuleanu, despre compania lui Bejart sau cea a lui Djaghilev, mari ansambluri care au scris istorie, profiluri de teatre – vezi Balşoi, succese memorabile pe Broadway – precum celebrul Fred Astair, opusuri simfonice care au inspirat coregrafii...

Şi, dincolo de tiparul bineştiut, pentru că este vorba de două condeie redutabile, este evidentă alerteţea scrisului, adică, informaţiile se oferă prin mici crochiuri, minieseuri, o invitaţie elegantă pentru cititor să descopere secretele filelor. S-a ajuns la litera „G”, dar nu este greu de prevăzut că, în final, cartea va fi nu numai în atenţia melomanilor sau a fanilor baletului. Mai mult, nici nu vreau să mă gândesc, pentru a nu stârni vise, ce soartă bună ar avea dacă ar fi tradusă în engleză, şi pusă la dispoziţia publicului de pretutindeni.

* FASCINAŢIA DANSULUI I...