
T.A.S.S. ȘI PRESA SOVIETICĂ.
STUDIU DE CAZ: REVOLUȚIA ROMÂNĂ DIN 1989
Nicoleta BĂDILĂ1

Cuvinte-cheie: revoluție; TASS; presa sovietică; decembrie 1989; București.
Keywords: revolution; TASS; Soviet press; December 1989; Bucharest.

Rezumat: Evenimentele care au avut loc în decembrie 1989 pe teritoriul României 
au fost tratate cu deosebit interes și în presa internațională. Majoritatea părerilor exprimau 
îngrijorare pentru deciziile luate de președintele de atunci al României, pentru drepturile 
oamenilor încălcate prin intervențiile de neexplicat sau pentru viitorul statului și al 
cetățenilor lui. Unul dintre principalii actori de presă din spațiul european, care au șlefuit 
imaginea acestor evenimente pe plan internațional, a fost mass-media sovietică. În literatura 
de specialitate se consideră că imaginea din afara granițelor a Revoluției Române din 1989 
se datorează în mare parte publicațiilor din fosta Uniune Sovietică. Acest studiu își propune 
să analizeze imaginea pe care presa sovietică a construit-o acestor evenimente în publicațiile 
sale cele mai importante. Trecând în revistă sistemul mediatic, împreună cu actorii săi 
relevanți, studiul încercă să sublinieze modul de filtrare a informațiilor și circuitul acestora 
în baza normelor de funcționare ale singurei agenții de presă de pe teritoriul sovietic, TASS, 
ca, în ultimă instanță, să analizeze modul în care imaginea Revoluției Române din 1989 a 
fost construită pas cu pas de către corespondenții de la București. 

Abstract: The events that occurred in December 1989 in Romania were discussed 
in the international press and the Soviet media presented them in a manner that was not 
dangerous for its readers. The Soviet correspondents reported the highlights of the revolution: 
Nicolae Ceaușescu’s mass meeting from December 21st, the situation in the streets of Bucharest 
during the days of the Romanian leader’s apprehension, distorted images from Timisoara and 
Bucharest and the solidarity messages and humanitarian aid from the Soviet Government. 
The information came from the journalists in Bucharest that worked for TASS, the Soviet 
press agency, and for Pravda and Izvestia, two Moscow newspapers. Using the articles from 
the sources mentioned above, this study will analyse the image of the Romanian revolution 
that was created in the Soviet press, for Soviet readers, during December 1989, providing a 
wider context of the functionality of the Soviet media system and the involvement of TASS 
in the centralization and dissemination of the information.

1. Muzeul Municipiului București; e-mail: nicoletabadila87@yahoo.com.

https://biblioteca-digitala.ro



332

1. Sistemul mediatic și doctrina oficială sovietică a mass-mediei
Percepția generală asupra presei sovietice este dominată de rolul pe care aceasta l-a 

avut în propaganda Partidului Comunist și propagarea informațiilor de interes general 
îngăduite de politica de la Moscova. În ciuda acestor considerente, presa sovietică a 
dedicat timp și spațiu, în publicații, și divertismentului, culturii naționale și activităților 
zilnice. Informațiile erau trecute prin filtre ierarhice, iar publicarea lor se făcea în funcție 
de forma de subordonare, coordonare sau negociere cu liderii partidului comunist 
și nevoile considerate oficiale ale publicului rus. Funcționând într-o societate în care 
organizarea aparținea unei singure entități de stat, presa activa într-un spațiu din care 
absenta o piață în care să existe competitivitate mediatică. Un efect pozitiv al acestui fapt 
era reprezentat de independența față de publicitate, iar cel negativ era dictat de campaniile 
planificate de partid, care vizau anumite elemente de interes în dezvoltarea societății 
comuniste vis-à-vis de idealurile unei societății socialiste perfecte. Astfel, publicul larg nu 
mai avea nicio relevanță în activitățile sau direcțiile de presă sovietice, publicul care conta 
era reprezentat de managerii de top ai statului, cu interesele lor prioritare și directivele 
superioare. (Koltova, 2006, p. 22).

Propaganda pentru politica „partidului și a guvernului” și pentru creșterea 
„cetățenilor decenți ai societății sovietice” era cea mai importantă sarcină a jurnaliștilor 
ruși, conform viziunii elitei politice sovietice. Ideea este reflectată și în terminologia 
sovietică a denumirii acestui domeniu: „mijloace de informare în masă și propagandă” 
(Ibidem, p. 24). Originea ideilor asupra presei poate fi identificată în teza lui Vladimir Ilici 
Lenin (1870-1924) care vedea în ziare „un propagandist colectiv, agitator și organizator”. 
Prin urmare, una dintre cele mai eficiente faze ale strategiei mediatice sovietice a fost 
legitimizarea și normalizarea funcției instrumentale deținute de aceasta. Conform tezei 
lui Lenin, presa nu are nevoie de independență și obiectivitate, optând în schimb pentru 
un parteneriat între capital și influența politică neoficială. În acest fel, media devine o 
proiecție a adevăratelor intenții ale grupurilor politice de conducere a Uniunii Sovietice. 

Sistemul de control era reprezentat de comisii și cenzori care aveau atribuții în 
diferite domenii. Aceștia erau factorii decizionali asupra știrilor și a modului în care erau 
ele prezentate, iar nivelul de înțelegere și de sintetizare a acestora era impus de calitățile 
personale ale oamenilor. De cele mai multe ori nepregătite sau părtinitoare, astfel de 
personaje lucrau în funcție de instrucțiunile pe care le primeau. Acestea din urmă erau 
de două feluri: secrete de stat, stabilite de ministere și departamentele guvernamentale, 
și informațiile referitoare la ideologie, hotărâte de organele de partid. În perioada 
reformelor lui Mihail Gorbaciov, secretar general al Partidului Comunist al Uniunii 
Sovietice (1985-1991), denumite generic perestroika și glasnost, regimul de control al 
presei rusești a devenit mai lejer, deschiderea reformelor spre abordarea de subiecte 
critice la adresa conducerii Uniunii Sovietice și a acțiunilor acesteia a ajuns până la critici 
dure ale perioadei în care la conducere se aflau Iosif Visarionovici Stalin (1922-1953) și 
chiar Vladimir Ilici Lenin (1922-1924) (Ibidem, pp. 29-30). Acest tip de subiecte sunt 

https://biblioteca-digitala.ro



333

abordate între 1987 și 1989, indicând o poziție de revoltă a presei sovietice, dar și o slăbire 
a controlului mediatic, propriu acestui spațiu în cea mai mare parte a secolului al XX-lea. 
Ca acest sistem să funcționeze, centralizarea informațiilor s-a făcut printr-o agenție de 
presă deținută de statul rusesc, agenție care funcționează și astăzi. Creată cu scopul special 
de a aduna informațiile și de a le trece prin filtrul liderilor din conducerea partidului, 
înainte ca acestea să ajungă în publicațiile de masă, TASS, agenția națională de presă, a 
fost gândită de Lenin și organizată de Stalin. Aceasta funcționează în continuare și este 
deținută tot de guvernul rus.

2. TASS și presa sovietică
Ideea primei agenții de colectare a știrilor se naște în 1902 și vizează exclusiv 

domeniul comercial. Aceasta s-a numit Agenția Comercială și de Telegraf (Торгόво-
телегрáфное агентство – Torgovo Telegrafnoe Agentstvo), iar între 1904 și 1914 
este redenumită Agenția de telegraf din Sankt Petersburg (Санкт-Петербургское 
телеграфное агентство - Sankt-Peterburgskoe Telegrafnoe Agentstvo). Între 1914 și 
1918, poartă numele de Agenția de Telegraf Petrograd (Петроградское телеграфное 
агентство – Petrogradscoe Telegrafnoe Agentstvo). Din 1919 până în 1925, primește 
numele de Agenția Rusă de Telegraf (Российское телегрáфное агéнтство – Rossiiscoe 
Telegrafnoe Agentstvo). 

Agenția de presă TASS - Agenția de Telegraf a Uniunii Sovietice (Телеграфное 
агентство Советского Союза - Telegrafnoye Agentstvo Sovetskogo Soyuza) a fost 
înființată la 10 iulie 1925 prin decizia Prezidiului Comitetului Executiv Central și a 
Sovietului Comisarilor Poporului ca un organism central de informare al Uniunii, care 
avea ca scop „realizarea controlului necesar și concentrarea tuturor informațiilor într-o 
direcție generală”. Deținută de guvernul Uniunii Sovietice, activitatea agenției a fost normată 
în două etape diferite. Prima este marcată de momentul iunie 1925, când a primit monopolul 
asupra transmiterii informațiilor externe în interiorul U.R.S.S., iar cea de-a doua, în 1928 
când, prin decizia comună a Biroului Organizatoric și al Biroului Politic, i s-a atribuit dreptul 
exclusiv de a colecta și difuza informații în afara U.R.S.S., cât și dreptul de a difuza informații 
interne și externe Rusiei în cadrul U.R.S.S. (Chircă, 2017, pp. 22-23).

TASS a comprimat știri din toate agențiile de știri din republicile sovietice: 
RATAU (Ucraina), BELTA (Bielorusia), UZTAG (Uzbekistan), KAZTAG (Kazahstan), 
GRUZINFORM (Georgia), AZERINFORM (Azerbaijan), ELTA (Lituania), ATEM 
(Moldova), LATINFORM (Letonia), KIRTAG (Kirghistan), TAJIKTA (Tadjikistan), 
ARMEANPRESS (Armenia), TURKMENINFORM (Turkmenistan), ETA (Estonia). 
Informațiile furnizate de această agenție ajungeau la 4.000 de ziare sovietice, canale de radio 
și televiziune și peste 1.000 de agenți de presă străină. Până în 1991, TASS avea 682 de birouri 
pe teritoriul Uniunii Sovietice, 94 de birouri în străinătate și aproape de 2.000 de jurnaliști și 
fotografi corespondenți2. 

2. Informațiile au fost preluate de pe site-ul oficial al agenției TASS, adresa https://tass.com/history, accesat la 6.11.2019. 

https://biblioteca-digitala.ro



334

În cadrul Uniunii Sovietice, informațiile furnizate de TASS au fost preluate de mai 
multe ziare naționale sau locale. Menționăm aici Pravda (Правда) și Izvestia (Известия), 
două dintre periodicele cu o influență foarte mare pe teritoriul Uniunii Sovietice datorită 
numărului foarte mare de sedii locale pe care le aveau. Create la începutul secolului al 
XX-lea, se consideră că cele două ziare erau loiale unor instituții ale statului și răspundeau 
cerințelor impuse de acestea în spațiul public. Astfel, Pravda era organul de presă al 
Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, iar Izvestia, al guvernului rusesc. În decembrie 
1989, cele două publicații au relatat evenimentele din România atât prin intermediul 
informațiilor furnizate de TASS, cât și prin intermediul corespondenților pe care acestea 
i-au avut la București (Ibidem, pp. 19-21). Astfel, în capitala României s-au aflat Vladimir 
Vedrashko pentru Izvestia și Viktor Volodin pentru Pravda, iar TASS avea aici un 
birou permanent condus, în momentul declanșării revoluției, de către Dimitri Diakov 
și avându-l pe Nikolai Morozov drept corespondent. Conform relatărilor și mărturiilor 
ulterioare ale acestora, corespondenții sovietici au fost prezenți la evenimentele din 
București. Aceștia nu au ajuns la Timișoara, după toate afirmațiile, din cauza blocadei 
impuse de Nicolae Ceaușescu, așa cum nu au ajuns nici în alte orașe din România în care 
au avut loc manifestări revoluționare. 

3. Revoluția Română din 1989 în presa sovietică: studiu de caz
Evenimentele din decembrie 1989 de pe teritoriul României au fost acoperite în 

presa sovietică doar pentru orașele Timișoara și București. Relatările care au loc între 18 
și 25 decembrie 1989, privind manifestările revoluționare, au avut mai multe faze care au 
coincis cu nivelul de informații la care corespondenții au avut acces. Cronologic vorbind, 
acestea urmăresc șirul evenimentelor și modul în care informațiile despre evenimente 
ajung în spațiul public. Astfel, se tratează evenimentele din Timișoara într-o manieră 
incertă, condiționată de lipsa corespondenților de la fața locului, apoi manifestațiile de 
la București sunt tratate din stradă, iar jurnaliștii devin pe alocuri subiectivi datorită 
implicării directe. În cadrul reportajelor făcute pe marginea acțiunilor revoluționare 
din Capitală există câteva momente importante ale relatărilor: mitingul lui Nicolae 
Ceaușescu din 21 decembrie și repercusiunile acestuia, seria de articole intitulată „Despre 
situația/ evenimentele din România” (22-25 decembrie) care cuprinde două modalități de 
relatare antitetice, succesive ale evenimentelor și, într-un concept mai larg, solidarizarea și 
„ajutorul umanitar” sovietic marcate prin diverse mesaje în presa rusească. 

Situația evenimentelor din Timișoara este văzută prin relatările altor agenții de 
presă care au avut acces în această parte a țării în momentul declanșării manifestațiilor. 
Astfel, presa sovietică preia o serie de relatări ale agenției de presă maghiare, MTI, dat 
fiind că biroul TASS din România nu a avut corespondenți în această zonă a țării, iar 
agenția de presă română și autoritățile în cauză nu au luat nicio atitudine față de acestea. 
Astfel, prima referire la evenimentele din Timișoara este făcută la 18 decembrie 1989, prin 
agenția MTI, și ajunge să fie prezentată în comunicatele TASS sub o formă simplificată, 
povestind ciocnirile dintre forțele de ordine și demonstranți pe fondul „încercărilor 

https://biblioteca-digitala.ro



335

acestora de a împiedica evacuarea pastorului reformat László Tőkés din locuință”, se 
subliniază că „pastorul și familia sa au fost protejați mai multe zile de lanțurile umane 
formate din cetățeni de naționalitate maghiară și română”. La ora 18:13, Radio Moscova și 
programul de știri „Vremia” prezintă o imagine mai închegată a celor petrecute: „România 
a închis astăzi granițele cu Ungaria și Iugoslavia”, transmite agenția ungară MTI. Aceeași 
agenție, precum și reprezentanți ai serviciului vamal din Iugoslavia, au declarat că trupele 
au blocat Timișoara, al patrulea oraș ca mărime din vestul României, unde în ultimele zile 
au avut loc, potrivit relatărilor agențiilor de știri, acțiuni de amploare ale reprezentanților 
minorității ungare în apărarea drepturilor lor. Demonstranților li s-au alăturat și cetățeni 
de naționalitate română, acțiunile transformându-se într-o manifestație împotriva 
conducerii țării și sistemului existent în țară”. (Ibidem, pp. 102-103).

Tăcerea TASS față de evenimentele din Timișoara este explicată prin prisma deciziei 
autorităților române de a închide granițele județului Timiș, fapt ce le îngrădește ziariștilor accesul 
în oraș și contactul cu oamenii care ar putea să le furnizeze informații privind evenimentele 
locale. Prin urmare, pe 18 decembrie, la presiunile Moscovei, corespondenții din București scriu 
un prim material care furnizează câteva certitudini pe marginea incertitudinilor care existau 
în București față de evenimentele din vest. În această primă informare TASS, se subliniază 
tensiunile și lipsa de informare pe care jurnaliști o receptează în Capitală: „Ce se întâmplă în 
Timișoara? Ziariștii străini acreditați în România nu încetează să-și pună această întrebare. 
Presa centrală însă păstrează tăcerea, neconfirmând, dar nici nedezmințind știrile din mass-
media străină despre evenimentele din acest oraș din vestul României. Ziarele de astăzi descriu 
în detaliu vizita secretarului general al P.C.R., președintele României, Nicolae Ceaușescu, în 
Iran, relatează despre succesele industriei românești, subliniază necesitatea întăririi ideologice 
și politico-educative în colectivele de muncă. Tensiunea neobișnuită se observă în București. 
Este întărită paza instituțiilor de stat, a uzinelor, a fabricilor, unde activiști de partid fac de 
gardă. Pe străzi circulă patrulele formate din soldații și membri ai gărzilor patriotice, în unele 
locuri sunt parcate autobuze cu militari și milițieni”. (Ibidem, p. 108). Informarea agenției este 
preluată diferit în publicațiile centrale sovietice. În Pravda, pe 19 decembrie, se vorbește despre 
vizita în Iran a lui Nicolae Ceaușescu, ignorând complet evenimentele care au avut loc în vestul 
României și tensiunile alarmante din București, în timp ce, în numărul 353 din 19.12.1989 
al ziarului Izvestia, Victor Volodin vorbește pe larg despre evenimentele care au avut loc la 
Timișoara, axându-se pe manifestările de masă ale timișorenilor, atât cele care au avut loc în 
fața locuinței pastorului László Tőkés, cât și în fața sediului județean al Partidului Comunist 
Român. Apărut sub titlul de „Tulburări în Timișoara”, articolul lui Volodin menționează 
cerințele manifestanților timișoreni care își doreau schimbarea conducerii țării și respectarea 
legii de către toți cetățenii români, dar, pentru prima dată, se creionează imaginea lui László 
Tőkés în presa rusească: „cetățean român de naționalitate maghiară, apărător al drepturilor 
omului și pastor al Bisericii Reformate locale, László Tőkés. Potrivit hotărârii Judecătoriei 
Timișoara, pastorul trebuie să părăsească locuința pe care o ocupă. De asemenea, lui L. Tőkés 
i-a fost luat dreptul de a oficia slujba religioasă”. (Ibidem, p. 110).

https://biblioteca-digitala.ro



336

Imaginea evenimentelor din Timișoara este reluată într-o manieră sumbră de TASS 
și apoi preluată de Izvestia pe 23-24 decembrie 1989. Corespondenții Anatoli Bocearov, 
Dimitri Diakov, Nicolai Morozov și Vadim Maliutin semnează o transmisiune pe data de 
23 decembrie, care a fost preluată în numărul 358 din 24 decembrie al ziarului mai sus-
amintit care înfățișează „un tablou înfiorător” al efectelor manifestațiilor din vestul țării. 
Conform relatării, pe 16 și 17 decembrie, la Timișoara, au fost 5.000, respectiv 10.000 de 
manifestanți pe străzi. Asupra lor, armata a pornit un atac terestru și aerian, iar cifrele 
victimelor care se vehiculează sunt de 5.000 de morți, dintre care 800 de copii (Ibidem, pp. 
156-157). Conform informărilor ulterioare ale autorităților române, numărul morților de 
la Timișoara a fost de 122, iar 40 dintre ei au fost transportați la București pentru a fi 
incinerați din ordinul Elenei Ceaușescu (Bărbulescu, 1998, p. 574).

Situația din București este introdusă cititorilor sovietici prin relatarea unor tensiuni 
care se declanșează odată cu întărirea pazei pe străzile orașului. Inițial văzute ca un mijloc 
de precauție față de posibilitatea declanșării unor evenimente violente, aceste mijloace de 
securitate sporite implică și cetățenii, prin folosirea gărzilor patriotice. Obiectivele vizate 
erau instituțiile de stat, fabricile, uzinele și străzile orașului. Patrulele mixte purtau căști 
și puști automate, conform relatărilor lui Vladimir Vedrașko pentru ziarul Pravda din 
19 decembrie. Izvestia vede aceste prezențe pe străzile Bucureștiului ca pe un indice al 
gravității situației din România, subliniată indirect și de lipsa de informare a populației 
față de evenimentele din alte orașe. Presa internațională, în special, cea de la granițele 
României, este îngrijorată de un alt aspect pe care autoritățile române l-au explicat doar 
parțial și nu au reușit să o convingă: închiderea granițelor țării. Preluată de la Agerpres, 
această știre este însoțită de explicația oficială: „condițiile meteo nefavorabile, lipsa 
zăpezii pentru petrecerea concediului de iarnă, gradul ridicat de ocupare a hotelurilor 
de către studenții și elevii aflați în vacanță” (Chircă, 2017, pp. 112-113). În numărul din 
20 decembrie al ziarului Pravda, situația închiderii granițelor României este pusă într-o 
lumină diferită. Astfel, ea este prezentată ca închiderea legăturilor turistice cu U.R.S.S. 

Ziua de 20 decembrie este marcată de două atitudini diferite în presa sovietică. 
Aceasta se împarte între relatarea vizitei lui Nicolae Ceaușescu la Teheran și descrierea 
tensiunilor crescânde din București. Astfel, în numărul 355, Izvestia face un rezumat al 
vizitei președintelui care își exprima dorința de a colabora cu Iranul în diferite domenii. Pe 
când, în Pravda, se ridică un semn de întrebare pe marginea măririi numărului de patrule 
din București și a lipsei de informare din partea instituțiilor statului român: „Miliția și 
armata au intrat în stare de alertă ridicată?”. (Ibidem, p. 124).

Situația evenimentelor și punctul de cotitură în tensiunile din București este 
marcat de organizarea mitingului cerut de Nicolae Ceaușescu pe 21 decembrie. Pentru 
a-l demara, au fost aduși în capitală oameni din afara Bucureștiului în vederea susținerii 
partidului și conducerii țării. Conform istoricilor, acest moment este marcat de o serie 
de erori din partea lui Nicolae Ceaușescu, care au ecou și în presa sovietică. Concret, 
conducătorul României, neglijează starea de spirit a poporului, nu arată compasiune 

https://biblioteca-digitala.ro



337

față de victimele de la Timișoara, califică demonstrațiile drept „operă a fasciștilor” și „a 
elementelor huligane”, iar discursul său de la miting provoacă incidente care au condus la 
intervenția armatei și chiar fuga sa de pe sediul Comitetului Central (Deletant, 2006, pp. 
251-252). În lumea sovietică, ecourile evenimentelor din această zi au condus la nașterea 
unor întrebări pentru Vladimir Vedrașko, în numărul din 22 decembrie al publicației 
Pravda: „Cum au putut grupurile de elemente huliganice să determine măsuri de răspuns 
atât de ample ale autorităților? De ce armata apără independența țării pe străzile unui oraș 
de provincie românesc? De unde au apărut în final manifestările «teroriste» în republică?”. 
(Ibidem, pp. 128-129).

TASS transmite o notă asupra acestor evenimente, în care trece în revistă mitingul 
și discursul dictatorului, dar și evenimentele care au avut loc după fuga acestuia de la 
propria adunare de susținere. Preluată într-o variantă mai amplă de Izvestia în numărul 
356 din 21 decembrie 1989, transmisiunea urmărea evenimentele din stradă: „Pe artera 
principală a Capitalei României, urmate de un rând de militari înarmați cu puști automate, 
se deplasau tancurile. S-au auzit focuri de armă automată și explozii. Protestatarii au fost 
împinși în Piața Universității. Deasupra orașului au început să zboare elicoptere [...] în 
Timișoara nu mai funcționează întreprinderile industriale, fabricile și uzinele. Acestea 
au fost ocupate de muncitori care au avertizat că, dacă nu vor fi acceptate condițiile 
lor, inclusiv demisia conducerii țării, tragerea la răspundere a membrilor de partid, a 
militarilor și a altor conducători care au permis jertfe omenești în acest oraș, vor distruge 
aceste întreprinderi. În București, la ora 19:00, ora Moscovei, demonstranții au continuat 
sa scandeze lozinci antiguvernamentale, iar pe pereții clădirilor au apărut afișe cu conținut 
antiguvernamental.” (Ibidem, pp. 129-130).

Din 21 decembrie, în presa sovietică apar o succesiune de relatări ale situației 
din România, cuprins într-o serie de articole‒reportaj sub titlul de „Despre situația/ 
evenimentele din România”. Acestea acoperă perioada 21-25 decembrie 1989. În 
cadrul acestor materiale se pot identifica două atitudini antitetice față de subiectele 
înfățișate cititorului. Pe de o parte există o atitudine de avânt eroic, denumită de Nicolae 
Morozov perioada eroico–romantică a revoluției, cuprinsă între 21 și 23 decembrie, în 
care evenimentele de pe străzile bucureștene sunt descrise într-o manieră idealizată, se 
menționează simpatia dintre armată și manifestanți, starea generală are valențe pozitive. 
Pe de altă parte, perioada următoare aduce în prim-plan informații care distorsionează 
imaginea revoluției române, creionând secvențe care vorbesc despre mii de morți, 
mormane de cadavre sau menționează evenimente macabre care nu au avut loc, denotând 
lipsa unei baze de informații verificate sau o versiune de încredere a martorilor. 

Evenimentele care au avut loc în 21 decembrie în Capitala României sunt relatate 
în Pravda și Izvestia pe 22 decembrie. Primul surprinde imaginea străzii: „acte de înfrățire 
entuziastă a populației cu soldații și ofițerii”, „oameni pe tancuri, pe transportoare blindate 
și pe jos se deplasau spre piața principală a Capitalei”, „în fruntea coloanei de demonstranți 
aveau echipaje cu puști automate în țevile cărora erau flori, iar militari păreau pregătiți 

https://biblioteca-digitala.ro



338

să apere în orice moment poporul de posibilele pericole”, alimentarea cu mâncare și 
medicamente a celor de pe stradă a fost anunțată; „la televizor, sunt transmise imagini 
din centrul orașului: a izbucnit un incendiu imens. Se aud rafale de arme automate. Totul 
se transmite la televizor”. (Ibidem, pp. 141-142). În numărul 357, Izvestia trece în revistă 
lozincile manifestanților: „Armata e cu noi”, „Noi suntem poporul”, „Vrem libertate”, 
„Vrem democrație”, „Jos dictatura” și reacțiile oamenilor pe care îi întâlnesc corespondenții 
locali. Astfel, se vorbește despre oamenii care jubilează în toate părțile, claxonează, despre 
bucuria și îngrijorarea de pe fețele manifestanților, provocată de conștientizarea faptului 
că luptele cu „clica lui Ceaușescu” nu s-au terminat. „România a început prima zi a unei 
noi vieții. Cum se va încheia?” (Ibidem, p. 139). Reținerea lui Nicolae Ceaușescu și a soției 
sale este anunțată spre seară, în data de 22 decembrie, fapt relatat și de Pravda pe fondul 
descrierilor luptelor de stradă și al apariției morților și răniților pe care corespondenții îi 
întâlnesc în centrul orașului. 

Un fapt însemnat, menționat de TASS pe durata transmisiunilor din București 
către Moscova, este ocuparea pașnică a Televiziunii Române. Pe lângă faptul că aceasta 
a fost ocupată fără incidente violente, faptul în sine simbolizează libertatea presei 
și neapartenența publicațiilor în procesul de difuzare al știrilor. Importanța lui este 
menționată în articolele sovietice. Pe deoparte, Izvestia citează un angajat al ziarului 
Scânteia care a spus: „mâine, pentru prima dată în 40 de ani, poporul va putea citi un ziar 
care spune adevărul”; „crainicul Radioului Central a transmis că astăzi, pentru prima dată, 
spune ceea ce gândește”; „a venit, în sfârșit, ziua când putem povesti lumii adevărul din 
România, l-a informat pe corespondentul TASS, directorul general al agenției Agerpres, 
Alexandru Ionescu” (Ibidem, pp. 138-139).

Știrile care conțin informații asupra revoluției din 1989 nu au fost publicate pe 
prima pagină în presa sovietică. Deși articolele începeau să crească în dimensiune, 
acestea nu au reprezentat un subiect potrivit pentru prima pagină. Pe 22 decembrie, în 
cadrul celui de-al doilea Congres al Deputaților Poporului din U.R.S.S., se transmite un 
mesaj de solidaritate poporului român, care este tipărit pe primele paginii ale ziarelor 
Izvestia și Pravda, în zilele de 22, respectiv 23 decembrie. Sub titlul „Mesaj pentru 
poporul României”, acesta este prima formă oficială de susținere a evenimentelor din 
România în spațiul sovietic: „În acest moment de cotitură pentru soarta României, cel 
de-al doilea Congres al Deputaților Poporului din U.R.S.S. își afirmă sprijinul hotărât față 
de cauza dreaptă a poporului român! Îi asigurăm pe cetățenii României de sentimentele 
tradiționale de prietenie și bună vecinătate și reafirmăm dorința sinceră de colaborare 
strânsă în interesele socialismului și păcii.” (Izvestia, nr. 357 din 22.12.1989, p. 1; și Pravda 
din 23.12.1989, p. 1), (Ibidem, p. 133).

Mesajul de solidaritate și articolele detaliate din așa-numita perioadă eroico–
romantică a revoluției sunt înlocuite cu o imagine mult mai sumbră, distorsionată a 
Revoluției Române din 1989. În seara zilei de 23 decembrie, Radio Moscova transmite 
un reportaj asupra evenimentelor din România, preluat de la agenția de presă TANIUG, 

https://biblioteca-digitala.ro



339

în care vorbește despre un atac armat într-un spital din Brașov, de 12.000 de morți la 
Timișoara, printre care 45 de copii, gropi comune și atentate la viața cetățenilor sovietici 
angajați ai Reprezentanței Comerciale Sovietice, care se aflau într-un bloc din apropierea 
Televiziunii. În numărul 358 din 24 decembrie al ziarului Izvestia, în care se prezenta 
situația de la Timișoara, despre București se spune că au fost executați 45 de copii, au fost 
descoperite gropi comune în care „printre cadavre se regăsesc bărbați, femei și copii fără 
haine. Se spune că o parte din acestea au aparținut răniților care au fost aruncați în gropi 
și peste care s-a aruncat apă clocotită sau au fost arși”. (Ibidem, pp. 156-157). Sub impresia 
atacurilor asupra cetățenilor sovietici, autoritățile de la Moscova se consideră obligate 
să ceară informații de pe scenele revoluției de la București, pentru a putea interveni și 
proteja cetățenii sovietici aflați în pericol. Astfel mobilizează TASS-ul să ofere o imagine 
cât mai cuprinzătoare asupra evenimentelor care au loc în Capitala României. Prin 
urmare, o informare semnată de biroul TASS de la București vorbește, pe 24 decembrie, 
despre conflictele armate din oraș și, în special, de la sediul televiziunii, iar ca urmare, 
guvernul sovietic se solidarizează din nou cu manifestanții români printr-un mesaj care 
ajunge pe prima pagină a numărului 358 din 24 decembrie al ziarului Izvestia: „Guvernul 
sovietic se solidarizează cu poporul român, care apără idealuri de libertate, democrație și 
demnitate națională. Uniunea Sovietică este pregătită să acorde poporului român și noii 
conduceri a țării ajutor umanitar imediat și efectiv pentru lichidarea urmărilor tragice ale 
evenimentelor din ultimele zile”. (Izvestia, nr. 358 din 24.12.1989, p. 1), (Ibidem, p. 154).

Una dintre problemele semnalate de Vladimir Vedrașko în numărul din 24 
decembrie 1989 al ziarului Pravda este prezența teroriștilor și pericolul constant în care se 
află populația din cauza „fanaticilor care trag în oameni de la ferestre și de pe acoperișuri”. 
Acesta vorbește despre modul în care oamenii s-au obișnuit cu pericolul și despre cei 1.800 
de teroriști care au fost deja prinși, după cum se vehiculează în oraș (Ibidem, pp. 161-162). 
Apartenența acestor indivizi este chestionată într-un articol din 25 decembrie, în ziarul 
Izvestia. După anunțul laconic al arestării lui Ceaușescu, Viktor Volodin se întreabă: „Oare 
cine încearcă din răsputeri să se împotrivească poporului? Miliția? Securitatea? [...] au 
rămas detașamentele de forțe speciale, pretorienii selectați, garda personală a dictatorului. 
Aceștia continuă să lupte cu fanatism [...]. Ucigași profesioniști, bine instruiți, aceștia trag 
din orice poziție”. (Ibidem, pp. 172-173).

Procesul familiei Ceaușescu din 25 decembrie 1989 este tratat laconic în presa 
sovietică. Mențiuni sunt făcute în ambele organe centrale de presă, iar TASS nu oferă prea 
multe detalii în privința acestui eveniment. În numărul din 26 decembrie al publicației 
Pravda, se prezintă informațiile care au fost furnizate de Televiziunea Română liberă 
cu privire la acuzațiile pentru care au fost judecați cei doi. Astfel, se enumeră: genocid 
soldat cu moartea a 60.000 de oamenii, subminare a puterii de stat prin organizarea unor 
acțiunii armate împotriva poporului, prejudiciere a proprietății de stat prin distrugerea 
și deteriorarea clădirilor din oraș prin explozii etc., subminare a economiei naționale, 
încercarea de a fugi din țară prin folosirea unor fonduri păstrate în bănci străine, în 

https://biblioteca-digitala.ro



340

sumă de 1 mld. de dolari (Ibidem, pp. 180-181). Completările mai detaliate care vin de 
la București sunt îndreptate spre obiectivele perioadei următoare din istoria României, 
punctele de interes ale unei întoarceri spre normalitate, reconstrucția statului după 
evenimentele cu care au condus la prăbușirea sistemului comunist din România.

Atitudinile schimbătoare din presa sovietică față de revoluția din 1989 sunt 
datorate, în mare parte, atitudinii față de regimul construit de Nicolae Ceaușescu. 
Înainte de declanșarea evenimentelor, într-un raport al specialiștilor din Departamentul 
Internațional al Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, 
conducătorul român era considerat șeful unui regim opresiv care „caută să îndepărteze 
influența noastră, se îmbracă în hainele luptătorului pentru puritatea socialismului”, iar 
declanșarea unor posibile manifestații cu caracter revoluționar era prevăzută de aceiași 
specialiști sovietici, în contextul în care regimul devenise autoritar, iar cultul personalității 
se augmentase. Schimbarea era previzibilă numai prin schimbarea conducătorului, 
care implica „evenimente dureroase” (Preda, 2000, p. 19). În ciuda acestor previziuni, 
corespondenții singurei agenții de presă sovietice nu au fost pregătiți pentru relatarea 
completă a unor evenimente care au avut parte de o introducere mai amplă la Timișoara. 
Luați prin surprindere de baricada instituită la granițele județului Timiș de armata română, 
corespondenții TASS au rămas fără mijloace de informare, iar imaginea evenimentelor de 
acolo a fost compusă din informații conexe, insuficient verificate. 

Imaginea Revoluției de la București în presa sovietică este antitetică. Pe de o parte 
există articolele scrise pe marginea situației din stradă, unde corespondenții au luat contact 
direct cu manifestanții și le-au subliniat trăirile de bucurie, de tristețe sau îngrijorare, iar pe 
de altă parte, articolele construiesc o imagine sumbră a unor evenimente sau descoperiri 
macabre pe care nu le verifică îndeajuns, fapt ce denotă lipsa unei linii obiective de relatare 
a evenimentelor. 

BIBLIOGRAFIE / BIBLIOGRAPHY

Chircă, C., 2017, Decembrie 1989: TASS este împuternicită să declare ..., Editura Institutului Revoluției 
Române din Decembrie 1989, București.
Deletant, D., 2006, România sub regimul comunist, Editura Fundația Academică Civică, București.
Koltsova, O., 2006, News media and power în Russia, Routledge, Londra.
Mickiewicz, E., 2008, Television, power amd the public în Russia, Cambridge University Press, 
Cambridge.
Mickiewicz, E., 1988, Split Signals. Television and politics in the Soviet Union, Oxford University 
Press, New York.
Preda, D., Retegan, M., 2000, 1989 Principiul dominionului. Prăbușirea regimurilor comuniste 
europene, Editura Fundației Culturale Române, București.
Scurtu, I., 2009, Revoluția română din decembrie 1989 în context internațional, Editura Institutului 
Revoluției Române din Decembrie 1989, București.

https://biblioteca-digitala.ro


