
„TRIBUNA" DIN SIBIU 

Doina Simona FURTUNĂ 

ABSTRACT 

„THE TRIBUN" FROM SIBIU 

The foundation of „The Tribun" magazine on 26 April 1884 was the most 
important event at the end of the l 91

h century, alongside with the unification of the 
Romanian National Party from Transylvania, Banat, and the Hungarian County and 
the dissemination of the „Memorandum" in 1892. 

The question of issuing a daily newspaper in Sibiu had been raised since the 
Student's Congress in Putna, in 1871. The newspaper was tobe led by Ioan Slavici, 
with the purpose of increasing the cultural levei of the population, destroying Latinism 
and providing cultural unity and, subsequently, national unity. This newspaper was 
considered to be of vital importance in presenting objectively the attitude of the 
National Romanian Party and defending Romania's national interests. The newspaper 
promoted a policy in support of the defence against the Hungarian government 
oppression, since it was issued at a difficult moment for our country which was part of 
Hungary, and not a member of an Austrian - Hungarian Confederation. 

Prior to the foundation of „The Tribune", before 1881, the most important 
newspaper was „The Romanian Telegraph", issued by the Romanian Metropolitan 
Orthodox Church in Transylvania. The prestige of „The Romanian Telegraph" 
diminished as a consequence of Bishop Miron Romanul affiliation with 'the 
Hungarian patriots', that is with the members of the Romanian Moderate National 
Party. There was an emerging need for the foundation of a national newspaper meant 
to overthrow both the Bishop's newspaper and the claims of the „Hungarian patriots" 
and to set up a new politica! trend in support of the national unification. 

The initial plan was to issue a newspaper that should merge with „The 
Transylvania Gazette", a daily newspaper from Brasov, but Andrei Mureşianu, its 
manager, did not agree. Benefiting from the financial support provided by Diamandi 
Manole and The National Liberal Party, „The Tribune" was founded. It had a large 
circulation, due to the fact that it took over a large number of „The Romanian 
Telegraph" subscriptions. The newspaper enjoyed the support and approval of the 
young inhabitants of Transylvania, who appreciated its direct, brave and 
uncompromised style. Shortly after, the newspaper exceeded the borders of 
Transylvania, covering Bucovina and Romania, and even other further areas. 

Analele Buzăului X, Buzău, 2018, p. 51- 60. 

https://biblioteca-digitala.ro



52 S.Furtună 

Cuvinte cheie: Tribuna, Ioan Slavici, Partidul Naţional Român, presa transilvană 
Keywords: Tribuna Review, Ioan Slavici, Romanian National Party, Transylvanian 
press 

Perioada 1884 - 1890, anii de mare acţiune naţională la cotidianul sibian 
„Tribuna" a cuprins cea mai importantă parte a ziaristicii propriu-zise a lui 
Slavici, apogeul manifestărilor sale cultural-politice, consecvenţa sa de a 
publica ilustrativ şi pedagogic în sprijinul unei literaturi care să plece de la 
popor şi să se întoarcă pentru acesta ca o hrană spirituală. Aici în editorialele 
sale a continuat scrisul său, dârz, energic, format la ziarul „Timpul", dar pus în 
slujba unor idei foarte limpede exprimate cu privire la situaţia şi soarta 
românilor din Transilvania. În rândurile „Tribunei" se adâncesc şi devin 
pregnante ideile de cultură care să fie pentru toţi românii, de pretutindeni. 

Întemeierea „ Tribunei" 
Întemeierea revistei „Tribuna" la 26 aprilie 18841 a fost cel mai 

important eveniment de la sfârşitul secolului al XIX-lea alături de unificarea 
Partidului Naţional Român din Transilvania, Banat, Ţara Ungurească şi 

difuzarea „Memorandumului" din 1892. 
Chestiunea înfiinţării unui cotidian la Sibiu este pusă încă de la 

Congresul studenţesc de la Putna2 din 1871. Ziarul urma să funcţioneze sub 
conducerea lui Ioan Slavici, având menirea să culturalizeze masele, să 

nimicească latinismul şi să ducă la unitatea culturală3 . Apariţia cotidianului era 
considerată de o necesitate supremă, pentru a prezenta obiectiv atitudinea 
Partidului Naţional Român (se voia să fie un ziar al partidului alături de 
V .. 1")4 „ utoru . 

„Tribuna" trebuia să fie un ziar naţional, politic, care să apară în fiecare 
zi şi să devină apărătoarea intereselor româneşti. 

Politica pe care a adoptat-o ziarul a fost de apărare contra asupririi 
guvernului ungar, deoarece cotidianul a apărut într-o vreme în care poporul 
nostru era la o răspântie, făcând parte din Ungaria şi nu ca membru al 
confederaţiei austro-ungare. Politica guvernului ungar în acea perioadă a luat o 
altă turnură, cărora românilor, în special, le-a fost fatală. 

1 „Tribuna" I, nr. I din 14/26 aprilie 1884, p. 1. 
Dimitrie Vatamaniuc, Ioan Slavici şi lumea prin care a trecut, Editura Academiei RSR, 
1968, p. 261. 

3 Liviu Maior, Memorandumul - Filosofia politico-istorică a petiţionarismului român, Cluj -
Napoca, Editura Fundaţiei Culturale Române, 1989, p. 132. 

4 Ibidem, p. 133. 

https://biblioteca-digitala.ro



„Tribuna" din Sibiu 53 

Înainte de înfiinţarea „ Tribunei'', cel mai important ziar, până la 1881, a 
fost „Telegraful român", organ de presă al Mitropoliei Ortodoxe Române din 
Transilvania, la prestigiul căruia contribuise şi Ioan Slavici, la fel ca şi-n 
rândurile „Luminii", prin articolele sale educativ-pedagogice şi istorice. 

Prestigiul „Telegrafului român" a avut de suferit în urma atitudinii pe 
care o luase mitropolitul Miron Romanul (atât de lăudat în rândurile „Luminii" 
de Slavici), când şi-a declarat afilierea alături de „patrioţii Ungariei", adică 
alături de membrii Partidului Naţional Moderat Român. Colaborarea dintre ziar 
şi Ioan Slavici s-a încheiat în momentul în care acesta a publicat articolul 
,,Răsplata?"5 prin care denunţa politica de maghiarizare a guvernului Tisza de 
la Budapesta. Prim-ministrul Coloman Tisza a cerut socoteală mitropolitului 
ortodox, care era de drept directorul ziarului. Miron Romanul se 
desolidarizează încă o dată de Ioan Slavici şi alţi colaboratori, cerându-i scuze 
pentru articolul publicat prim-ministrului ungar, şi se declara de partea 
guvernului condus de C. Tisza. De asemenea semnează demiterea redactorului 
principal Nicolae Cristea şi a celorlalţi redactori. Astfel s-au încheiat cele două 
decenii de ascensiune a „Telegrafului român" în presa transilvăneană. Se 
impunea, aşadar, întemeierea unui ziar naţional, care să doboare foaia 
mitropolitului Miron Romanul şi pretenţiile „patrioţilor Ungariei". Pentru asta 
s-a discutat la început apariţia unui ziar, care să fuzioneze cu cotidianul 
braşovean „Gazeta Transilvaniei", însă directorul ziarului braşovean, Andrei 
Mureşianu, nu a fost de acord. 

Problema cotidianului sibian a fost discutată apoi în şedinţele 

Comitetului Central Electoral al Partidului Naţional Român (şedinţa din 28 
august 1883)6 care decidea înfiinţarea „Ateneului Român", societate pe acţiuni 
îndrumată de conducerea partidului care devenea „comitet de fondatori ai 
cotidianului". Din acest comitet făceau parte: George Bariţiu, Vicenţiu Babeş, 
Ioan Raţiu, Partenie Cosma, Anania Trâmbiţaş şi Diamandi Manole 7, pentru ca 
şansele ca acest cotidian să fie mai mari, pentru a beneficia de un capital 
generos. 

Însă datorită izbucnirii conflictului dintre mitropolitul ortodox Miron 
Romanul şi grupul „tinerilor" din jurul ziarului „Telegraful român", datorat 
articolului lui Ioan Slavici, pe de o parte, iar pe de altă parte datorită prezenţei 
lui Partenie Cosma şi V. Babeş în conducerea „Ateneului Român" era privită 
cu suspiciune, deoarece cei doi se aflau în relaţii bune cu mitropolitul ortodox, 

5 Teodor Pavel (editor), Partidul Naţional Român şi acţiunea memorandistă, Corespondenţă 
politică ( 1887 - 1901 ), Cluj - Napoca, Editura DacoPress, 1994, p. 32. 

6 Ibidem, p. 132, doc. 29. 
7 „Tribuna" I, nr. I, din 14/26 aprilie 1884, p. I. 

https://biblioteca-digitala.ro



54 S.Furtună 

Miron Romanul, acţiunea de constituire a ziarului s-a suspendat pentru un 
timp. 

Astfel că, la începutul anului 1884, Diamandi Manole, un binecunoscut 
om de afaceri ardelean, îşi dădea demisia din conducerea „Ateneului Român", 
fiind nemulţumit de activitatea Comitetului Central Electoral. Dar, totodată, el 
şi-a dat acordul pentru a-i sprijini pe sibieni şi braşoveni, pentru editarea unui 
nou cotidian, care să nu fie subordonat Comitetului Central Electoral sau unei 
alte autorităţi care să influenţeze politica lui. Însă aşa cum am arătat mai sus, 
directorul „Gazetei Transilvaniei", Andrei Mureşianu, s-a opus. 

Cu toate aceste probleme politico-organizatorice, cotidianul „Tribuna" a 
apărut, datorită sprijinului financiar dat de Diamandi Manole şi de către 

Partidul Naţional Liberal din România şi a grupului izgonit de Miron Romanul 
de la „Telegraful român" şi care a închegat, sub conducerea lui Ioan Slavici, 
redacţia. 

Pentru ca ziarul sibian să nu fie dependent de conducerea Partidului 
Naţional Român şi pentru a avea libertatea financiară deplină, cu ajutorul 
omului de afaceri braşovean şi în special al fruntaşilor liberali din Regatul 
României, s-a înfiinţat Institutul tipografic, societate pe acţiuni. Conducerea 
ziarului a fost încredinţată lui Ioan Slavici, iar din colectivul redacţional au 
făcut parte: Ion Bechnitz, Eugen Brote, Naniil P. Barcianu, Dan Comşa, Cornel 
Pop Păcuraru şi alţii. 

Încă de la apariţia sa, „Tribuna" a avut o largă circulaţie, datorită faptului 
că multe din vechile abonamente ale „Telegrafului român" au fost preluate de 
ea. Ziarul s-a bucurat de sprijinul şi simpatia tineretului transilvănean, care 
aprecia stilul direct, curajos şi fără compromisuri. În scurtă vreme aria 
geografică a răspândirii ziarului a depăşit Transilvania, ajungând în Bucovina 
şi România, ba chiar mai departe. 

Ioan Slavici, vorbind despre efectele lucrării „tribuniştilor" a spus: 
„deschizând drum larg pentru înrâurirea literară a României, noi ne-am pus în 
conflict nu numai cu stăpânirea, ci totodată cu mare parte din cărturarii noştri 
(din Ardeal), nu însă şi cu cei de la sate, mai ales cu poporul care era cuprins 
de însufleţire, când a văzut că se poate scrie româneşte şi aşa ca el să poată să 
înţeleagă cele scrise". 

Încă de la primul număr, „Tribuna" şi-a asumat linia programatică8 

adoptată în 1881 de către Partidul Naţional Român, cu toate că recunoaşterea 
sa ca organ de presă al acestuia survine mai târziu. Prin intermediul ziarului se 
realiza contactul dintre Partidul Naţional Român cu „ampla bază populară a 
mişcării naţionale"9 . Şi cu toate că Slavici, aşa cum afirma Titu Maiorescu, a 

8 Teodor Pavel (editor), op. cit., p. 279, doc. 141. 
9 Dimitrie Vatamaniuc, op. cit., p. 279. 

https://biblioteca-digitala.ro



„Tribuna" din Sibiu 55 

fost trimis de Dimitrie A. Sturdza, fruntaş liberal, ca să înfiinţeze un ziar pentru 
a forma un curent favorabil Partidului Naţional Liberal în Ardeal, cotidianul 
sibian nu făcea politică liberală. Politica sa era de apărare contra sistemului de 
guvernare ungar. 

O altă chestiune politică care a determinat apariţia „Tribunei" a fost 
aceea a unei posibile împăcări politice a românilor din Ardeal cu guvernul 
ungar (văzută poate de Partidul Naţional Liberal din regatul român, însă sigur 
de şefii Partidului Moderat Naţional Român din Transilvania, afiliaţi lui Miron 
Romanul şi autorităţilor ungare). Însă, grupul de tineri - spunea Slavici - nu 
erau de acord cu acţiunea şi ideile acestei organizaţii politice, care nu exprima 
aspiraţiile poporului român. Ei aveau nevoie de o „tribună", unde să-şi spună 
cuvântul lor, adică durerile şi suferinţele, provocate de politica nedreaptă venită 
de la Budapesta. 

„Tribuniştii" s-au afirmat prin criticile dure adresate politicii duse de 
cercurile guvernamentale de la Budapesta, iar intrarea lor în Comitetul Central 
al Partidului Naţional Român din 1887, ducea la dinamizarea întregului partid, 
nu la înmuierea ziariştilor. 

Programa „Tribunei", publicată încă de la primul număr, nu se deosebea 
de cea a Partidului Naţional Român, al cărui punct de căpetenie, după I 867, a 
fost dobândirea autonomiei pentru Principatul Transilvaniei 10

. 

„Tribuniştii" şi-au exprimat poziţia şi faţă de Partidul Moderat Naţional 
şi de purtătorul de cuvânt al acestuia. Ziarul „Viitorul", creat la iniţiativa lui 
Miron Romanul, a exprimat punctul de vedere al acestuia, devenind astfel 
subiectul mai multor articole, care îl prezentau în rândurile „Tribunei" ca pe un 
personaj vanitos, plin de ambiţii, gata să treacă la compromisuri cu autorităţile 
ungare, pentru a-şi păstra poziţia şi statutul dat de acestea, adică de „bun 
patriot". După părerea noastră, se poate da dreptate „tribuniştilor". 

Cotidianul sibian a publicat însă şi articole referitoare la situaţia 
muncitorilor, a ţărănimii, făcând o critică severă a stărilor din lumea satului, 
preoţilor şi învăţătorilor. Rubricile ca Foişoara, Biblioteca populară a 
Tribunei, Calendarul Poporului au contribuit la educarea politică, la 
dezvoltarea conştiinţei naţionale a ţărănimii ştiutoare de carte. 

Un loc important în activitatea ziarului şi a lui Ioan Slavici l-au avut 
întărirea şi diversificarea raporturilor culturale şi politice cu România. Din 
punct de vedere cultural „Tribuna", ca şi revista societăţii „Junimea", a 
contribuit în Transilvania la difuzarea creaţiei scriitorilor şi a oamenilor de 
cultură din Ardeal şi România, favorizând prin aceasta înfăptuirea unităţii 

culturale. 

10 Lucian Boia, Eugen Brate, Bucureşti, Editura Litera, 1975, p. 57. 

https://biblioteca-digitala.ro



56 S.Furtună 

Ioan Slavici, primul director al „Tribunei", a venit la revistă cu idei puse 
în practică de societatea „Junimea", însă politica era diferită de cea a 
societăţii21 . 

În presa maghiară apanţ1a „Tribunei" a stârnit o adevărată furtună, 
declanşându-se o propagandă defăimătoare la adresa ei. 

Procesele de presă contra „Tribunei" şi „Tribuniştilor" 
Datorită neînţelegerilor dintre Slavici şi colaboratorii lui cu „bunii 

patrioţi unguri", încă de la înfiinţarea ei, „Tribuna" a trebuit să înfrunte 
ostilitatea autorităţilor şi a presei maghiare. 

Apariţia ei nu a fost primită cu entuziasm de cotidianele maghiare, 
deoarece efectele culturale ale mişcării pornite din redacţia ziarului 
compromiteau „politica de maghiarizare" a autorităţilor de la Budapesta. 

Încă de la început, articole nefavorabile ei s-au înregistrat în ziarele 
româneşti: „Telegraful român", „Viitorul", „Albina"; maghiare: „Nemzet", 
„Kolozvari Kozlony". Ele susţineau că „Tribuna" era fie o ramură a unui 
cotidian ardelean (ex. „Albina"), fie că el apără interesele unui singur om, 
Diamandi Manole, iar Ioan Slavici este „o slugă plătită a acestui om de 
afaceri" 11

• Totuşi au fost şi ziare care nu au fost atât de drastice şi care le-au 
făcut o primire „liniştită şi cuviincioasă" 12 „tribuniştilor" ca cei de la „Pesti 
Naplo", ziar maghiar sau „Kronstădter Zeitung'', ziar săsesc. 

Ostilitatea cu care „Tribuna" a fost primită de autorităţile maghiare şi de 
presa devotată acestora s-a văzut prin procesele de presă intentate. Ba chiar, 
primul său număr a fost ars în piaţa centrală din Cluj-Napoca, de către 

societatea studenţească maghiară „Emke" - „care de fapt a însemnat o mişcare 
naţională pornită de noi" 13

, pentru sprijinirea culturii maghiare din Ardeal. 
Primul proces de presă al „Tribunei" a fost judecat în faţa Curţii cu juraţi 

din Sibiu, datorită unui articol în care Slavici îşi arăta dezaprobarea că „doi 
făcători de rele, amândoi au fost judecaţi şi condamnaţi la moarte într-un 
proces pertractat la Sibiu în limba maghiară" 14 şi nu în limba lor maternă 
germană, pentru a se putea apăra mai bine. 

Ioan Slavici a considerat procedura pe care au folosit-o autorităţile 

maghiare o nedreptate, deoarece „într-unul se referea (la oraşul Sibiu) la care 
timp de şapte sute de ani s-a judecat nemţeşte şi ai căruia cetăţenii vorbesc şi 
azi numai nemţeşte, guvernul să-l facă pe poporul maghiar urgisit impunând la 
judecătorii, limba maghiară". Afirmând aceste lucruri, Slavici se baza pe o lege 

11 „Tribuna", VI, nr. 241 din 21 octombrie I 2 noiembrie 1889, p. 1. 
12 Idem, I, nr. 184 din 12/24 august 1884, p. I. 
13 Ibidem. 
14 Idem, I, nr. 8 din 25 aprilie/7 mai 1884, p. 1. 

https://biblioteca-digitala.ro



„Tribuna" din Sibiu 57 

cu privire la folosirea în administraţie a altor limbi decât cea maghiară 15
, lege 

aflată la acel moment încă în vigoare. În urma judecării procesului, Ioan Slavici 
a fost găsit nevinovat 16

, fiind achitat. Ca urmare a acestui fapt, Curtea cu juraţi 
din Sibiu a fost desfiinţată. 

Al doilea proces de presă în care de data aceasta, conform aceleiaşi legi 
aflată încă în vigoare, „de articolele publicate într-un ziar se fac vinovaţi 

redactorul şef şi directorul, fiind direct răspunzători'', alături de Slavici a fost 
acuzat şi Cornel Pop Păcuraru, redactorul responsabil al ziarului. 

Procesul s-a desfăşurat în faţa Curţii cu juraţi din Cluj. La baza acuzării 
au stat articolele din numerele 263 şi 295 ale „Tribunei" din anul 1885. Cu 
toate că nu Slavici sau Corneliu Pop Păcuraru au fost autorii articolelor, ei au 
fost acuzaţi. În proces s-a insinuat chiar că Ioan Slavici ar fi fost autorul 
articolelor, pornindu-se o adevărată „cruciadă" împotriva omului însărcinat cu 
conducerea ziarului. De fapt, autorul a fost Cornel Pop Păcuraru, care a scris 
pentru o perioadă scurtă de timp editorialele şi care şi-a recunoscut vina în faţa 
instanţei. Pasajele incriminate din acele articole din proces au fost: articolul din 
nr. 295 17 „se zicea că guvernele ce s-au succedat în Ungaria constituţională, 
atât de rău au condus treburile, încât românii nici după zeci de ani nu ştiu de un 
rege al Ungariei, ci numai de Împărat". Iar articolele din numărul 263 18 din 29 
noiembrie 1885 „ voim (românii), să ne asigurăm aici În statul ungar cuvenită 
de sine stare şi neatârnare pentru dezvoltarea limbii noastre comune şi a 
obiceiurilor noastre tradiţionale (. . .), noi românii cerem să fim recunoscuţi ca 
un popor deosebit, drept un element constitutiv al statului ungar (. . .), pământul 
acesta nu e maghiar, nici român, e patria noastră comună, ca să nu vină 
maghiarii ca să ne spună mereu că e maghiar şi numai maghiar, căci îi 
Împinge pe români să facă opintirea de a le dovedi că e românesc sau pustiu". 

De data aceasta, cei doi au fost găsiţi vinovaţi: Ioan Slavici a făcut trei 
zile de închisoare şi a plătit o amendă de 100 de florini, iar Cornel Pop 
Păcuraru, ca autor al articolelor, a făcut un an închisoare la Năsăud 19 • După 
citirea acuzaţiei, Ioan Slavici a spus că el nu este om politic, ci scriitor, că a 
fost chemat la conducerea ziarului pentru a-i da o direcţie liberală şi cu toate că 
nu el a scris articolul şi nici nu l-a citit înainte de a fi tipărit - „iau asupră-mi 
toată responsabilitatea pentru articolul ce s-a tipărit"20 • De asemenea, Slavici a 
cerut ca acest proces de presă să nu se transforme într-unul politic, deoarece ei 
nu sunt oameni politici: „le-am greşit noi? Nu se poate să vorbim de autonomia 

15 Ioan Slavici, op. cit., p. 141. 
16 Ibidem, p. 27. 
17 Dimitrie Yatamaniuc, op. cit., p. 141. 
18 „Tribuna", II, din 24 ianuarie I 5 februarie 1885, p. 1. 
19 Ioan Slavici, op. cit„ p. 27. 
20 „Tribuna", an III, nr. 99 din 1/13 mai 1886, p. 1. 

https://biblioteca-digitala.ro



58 S. Furtună 

Transilvaniei, deoarece în această ţară există o partidă care reprezintă aceste 
interese şi le-a acceptat în programul său. În 1881 ar fi trebuit să se ia măsuri în 
contra lui'.48

, dar nu s-au luat. Deci deja maghiarii acceptaseră acel punct de 
vedere. 

După terminarea procesului de presă în Transilvania şi Ungaria, unele 
ziare, în special cele maghiare au exagerat evenimentul, şi l-au transpus pe plan 
politic, cu toate că Slavici susţinea că el nu vorbea în numele nimănui, ci doar 
al său - „Am susţinut că în cele două articole nu este nimic care să se pună în 
conflict cu legile"21

, pentru că în numărul 273 din 29 noiembrie I 9 decembrie 
1886, pagina 1, din „Tribuna" să se publice un articol în care un ziarist 
maghiar, Zilahi de la „Ellenzek", s-a făcut vinovat de calomnie, însă a fost 
achitat şi declarat - nevinovat. ,,În tot cazul, despre libertatea de presă nu se 
poate vorbi sub regimul actualei legi" - spunea Slavici în acelaşi articol. 

Însă nu numai presa maghiară s-a bucurat de sentinţa dată celor doi de la 
„Tribuna", ci şi publicaţii româneşti şi persoane din Partidul Moderat Român. 
De exemplu, Partenie Cosma, George Bari ţiu (care a trecut de partea cealaltă a 
baricadei), Vicenţiu Babeş s-au bucurat, chiar Partenie Cosma a criticat 
atitudinea lui Slavici şi Păcuraru în rândurile „Telegrafului român", critică 

preluată de ziarul maghiar „Nemzet"22
, câteva zile mai târziu. 

Pentru a se apăra, şi ei au făcut apel la faptul că fiind de acelaşi neam şi 
având aceleaşi principii, Ioan Slavici a criticat la rându-i în paginile 
„Tribunei'', atitudinea ziarelor româneşti: „Telegraful român", „Gazeta 
Transilvaniei'', „Viitorul'', „Calicul" şi „Luminătorul"23 . 

Începând din 7 - 8 mai 188724
, la a treia Conferinţă naţională a Partidului 

Naţional Român, în conducerea lui au intrat şi „tribuniştii", Ioan Slavici 
devenind secretar al partidului, schimbând astfel şi statutul ziarului sibian. 
„Tribuna" a devenit organul autorizat de presă al partidului, atrăgând astfel 
nemulţumirea celorlalte ziare şi a oamenilor politici pro guvernul ungar. 

La puţin timp, după acest eveniment, „Tribunei" i se intentează iar proces 
de presă, de data aceasta pentru articolul din 25 noiembrie 1887, nr. 268, p. 1. 
Incriminaţii au fost Andrei Casolţeanu şi redactorul responsabil şi fireşte 

directorul „Tribunei", Ioan Slavici, pentru că în articol citaseră din discursul 
fostului deputat dietal, generalul Traian Doda, adresat dregătorilor din 
Caransebeş. 

În urma dezbaterii Curţii cu juraţi din Cluj, directorul „Tribunei", Ioan 
Slavici a fost găsit vinovat şi condamnat la l an de închisoare, amendă l 00 de 

21 Idem, III, nr. 11 O din 28 mai I 9 iunie 1886, p. I. 
22 Idem, III, nr. I 00 din 2114 mai 1886, p. I. 
23 Idem, V, nr. I 00 din 3/ 15 mai 1888, p. I. 
24 Idem, III, nr. 103 din 6/8 mai 1886, p. I. 

https://biblioteca-digitala.ro



„Tribuna" din Sibiu 59 

florini şi suportarea cheltuielilor de judecată în valoare de 23 florini25
. 

Verdictul fiind „delict de agitaţiune", acuzatul Ioan Slavici nu a fost tratat ca o 
persoană fizică, ci ca un reprezentant a unei mişcări, el răspunzând pentru 
faptele întregii mişcări, nu numai pentru articolul incriminat. Alături de 
acuzatori s-au aflat şi adversarii ziarişti ai „Tribunei'', cei de la „Nemzet"26

: 

„factorii vieţii publice maghiare nu numai că se bucură de aceste procese, dar 
din contră ele ar fi întâmpinate cu mai multă plăcere dacă nu s-ar simţi nevoia 
proceselor de acest fel ( ... ) viaţa politică maghiară întotdeauna îşi va găsi arma 
ei legală contra lor"; „Egyetertes"27

: „În acest verdict ( ... ) noi vedem 
manifestându-se o oareşicare înţelepciune de stat ( ... ) când este vorba de 
năzuinţe contra intereselor statului şi de agitaţiuni la răscoală"; „Koloszvar'', 
din Cluj28

: „Va fi bine să nu se uite verdictul de ieri. Aici unul este stăpân: 
statul ungar unitar. Pe cel ce lucrează contra lui trebuie făcut inofensiv". 

După proces s-au auzit şi păreri care susţineau atitudinea „Tribunei'', de 
exemplu: „Kronstadter Zeitung"29 (ziar german): „maghiarii pozează dat 
libertatea ( ... ), că presa maghiară însăşi pledează pentru restrângerea libertăţii 
de presă ( ... ) prin articolele de prigoană împotriva colegilor acuzaţi, caută o 
influenţă asupra verdictului juriului". 

În urma verdictului dat de Curtea cu juraţi din Cluj, Ioan Slavici, cu toate 
că trecuse peste al treilea proces de presă şi fusese condamnat la un an de 
închisoare la Vacz, scriitorul avea sufletul liniştit, inima deschisă, sfătuindu-i 
pe fraţii lui români să strângă rândurile, să rămână uniţi şi pe cât pot să se 
ferească de autorităţile maghiare, deoarece acestea nu ştiu ce este dreptatea. 

După încarcerarea lui, la 8/20 octombrie 1888, în numărul 228 al 
ziarului, Slavici printr-o scrisoare adresată deputatului congresual Pompiliu 
Pipoşiu30 anunţa că renunţă la mandatul său de deputat, primit din partea 
alegătorilor din cercul Sibiului. Nu a renunţat la funcţia de director al ziarului, 
pe tot parcursul anului 1889, cât a stat la Vâc, Slavici colaborând în continuare, 
prin articole publicate. 

În lipsa lui, Partenie Cosma a intentat proces redactorului responsabil 
Septimius Albini, pentru că într-un articol l-a desemnat pe directorul băncii 
„Albina'', omul lui Coloman Tisza. Astfel, Partenie Cosma s-a folosit de acest 
prilej pentru a da din „dorinţa patriotică", o mică lovitură „Tribunei", ca un 
român adevărat şi nu ca cel care este „capul tuturor răutăţilor"31 . Septimius 

25 Idem, III, nr. 90 din 19 aprilie I I mai 1886, p. I. 
26 Ibidem, nr. 95 din 29 aprilie I 11 mai 1886, p. I. 
27 Teodor Pavel (editor), op. cit„ p. 33. 
28 „Tribuna'', V, nr. 87 din 16/28 aprilie 1888, p. I. 
29 Ibidem, nr. 88, din 17 /29 aprilie 1888, p. I. 
30 Ibidem. 
31 Ibidem. 

https://biblioteca-digitala.ro



60 S.Furtună 

Albini a plătit şi el pentru acel articol pentru că l-a susţinut pe Enea Hodoş, 
profesor la şcoala de fete „Asociaţiunii transilvane"32

, autorul adevărat al 
articolului. 

La mijlocul anului 1889, Slavici, care spunea „Omul cuminte renunţă 
deci la succesele pe care n-ar putea să le obţină decât punându-şi în joc 
reputaţiunea de luptător sincer", ieşise pe IO iulie 1889 din închisoarea de la 
Vac, iar după un mic concediu binemeritat îşi va relua activitatea publicistică şi 
literară la „Tribuna". 

Câteva luni mai târziu, după ce a ispăşit o altă pedeapsă cu închisoarea la 
Budapesta, a considerat că el şi-a îndeplinit menirea şi este momentul să 

cedeze această funcţie. Astfel, în martie 1890 a plecat definitiv la Bucureşti, în 
calitate de director al Azilului „Elena Doamna" însă colaborarea de 6 ani cu 
„Tribuna" nu s-a încheiat, Slavici publicând în continuare articole, susţinând-o 
totodată şi moral şi financiar. 

În 1894, la împlinirea a 1 O ani de la întemeierea „Tribunei" a publicat 
articolul Revedere, pe prima pagină. Imensul material publicistic pe care Ioan 
Slavici îl aducea în faţa cititorilor este menit a justifica atitudinea sa de patriot. 
Acuzat de trădarea intereselor patriei, în situaţia în care Transilvania făcea 
parte din Imperiul Austro - Ungar, întemniţat pentru convingerile lui, 
considerate de autorităţi „nesănătoase'', Slavici făcea parte dintre aceia care au 
văzut în coroana Austriei o garanţie a suveranităţii româneşti, într-o 
Transilvanie care se dorea a „autodeterminării". ,J[absburgii, zicea Slavici, au 
avut un rol istoric: armonizarea intereselor diferitelor naţionalităţi din 
monarhie, inclusiv ungurii, iar pentru români, a fost un fel de providenţă (. . .). 
Dinastia habsburgilor a fost ocrotitoarea noastră, ea a fost povaţa noastră de 
la întuneric la lumină, sub scutul ei ne-am dezvoltat şi tot sub scutul ei ne 
vedem viitoruI'', (citat din articolul Politica naţională română, pagina 34 - 35, 
din 1876, numărul IO 1-102 din ziarul „Telegraful român")33

. 

Ca şi ceilalţi ardeleni linia politică adoptată de Slavici a fost simplă: „nu 
accepta politica de maghiarizare'', milita pentru „păstrarea identităţii 

naţionale", oricare ar fi forma de luptă, de asemenea pentru autonomia 
Transilvaniei răpită în 1867 şi se alia „mitului bunului împărat'', care a încercat 
dar nu a reuşit să ofere mai multe drepturi românilor. 

(Acest articol conţine pasaje care au fost publicate în cartea care a apărut în luna 
iunie 2018 - Viaţa şi activitatea - Ioan Slavici I autor Doina Simona Furtună). 

32 Ibidem, nr. 91 din 21 aprilie I 3 mai 1888, p. 1. 
33 Ioan Slavici, Politica naţională română, în „Telegraful Românesc", nr. I Or - 102, 1876, 

pp. 34- 35. 

https://biblioteca-digitala.ro




